NA24.no

Foto: Uriel Sinai (Getty Images)

Israel vil kjøpe seg godt omdømme

Landet vil bruke 200 millioner i året på at du og jeg skal ta landets parti.

Den israelske utenriksministeren vil engasjere pr-byråer for å rette på Israels omdømme, skriver Dagens Næringsliv.

- Det er ingen hemmelighet at Israel har et omdømmeproblem. Vi står foran store utfordringer, sier Aviad Ivri, ambassaderåd ved den Israelske ambassaden i Oslo, til avisen.

Hensikten er å forhindre boikott av Israelske varer og å fremme Israels syn i konflikten med palestinerne.

Ifølge Israels største avis, Yedioth Ahronoth, vil Israel engasjere pr-byråer i «Europas mest innflytelsesrike land». Ti land er plukket ut inklusive Norge. Israelerne er forberedt på å bruke mye penger på satsingen. Ifølge Dagens Næringsliv er de forventede kostnadene opp mot 20 millioner per land, per år.

Men landets største og tyngste pr-byråer gir Israels invitasjon en kald skulder. Bare ett av seks byråer sier de ville vurdert et slikt prosjekt.

- Vi jobber med Amnesty International, og da var ikke det et forenlig kundeforhold, sier Hans Geelmuyden til Dagens Næringsliv.

Og mens Geelmuyden Kiese har andre interesseorganisasjoner engasjert er andre bekymret for reaksjonene.

- Tar vi det oppdraget, kan det skape en god del negative reaksjoner. Vi må ta hensyn til andre kunder og kan ikke uten videre påta oss kontroversielle prosjekter. Israel er et særdeles kontroversielt prosjekt, sier Sigurd Grytten, administrerende direktør i Burson-Marsteller.

Les flere saker på NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere