NA24.no

Jenteløft med mediene

Sist oppdatert:
VG, TV 2 og P4 skal skal sørge for at kvinnefotballen ikke blir en blek mannekopi.

ULLEVAAL STADION (NA24 PROPAGANDA ): - Dette skal ikke være riktig, viktig, morsomt eller classic engang. Men noe nytt og lekent, og det er viktig for Toppserien nå.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Ingen blek kopi
Det sier TV 2s fotballsjef, Vegard Jansen Hagen, om satsingen på kvinnefotballen. For nå skal en liga uten penger, arenaer og publikum - men med utøvere i verdensklasse - bli allemannseie.

14 søndagskamper skal gå på TV 2s hovedkanal klokken 15.00, i tillegg til et eget ukentlig fotballmagasin på TV 2 Zebra og daglige innslag i sportssendingene.

- Toppserien må ikke bli en blek kopi av Tippeligaen, men må finne sin egen identitet. Det handler om å bygge profiler, og by på dem. Og vi skal være tålmodige. Slaget om seertallene står ikke nå i helgen - vi bygger på lang sikt, sier Jansen Hagen.

Som og vil bygge opp jentene på kanalens nettside. Men også P4 og VG blir sentrale, selv om bare TV 2 og VG er blant Toppseriens ni samarbeidspartnere. Jenteløftet, er navnet på storsatsningen.

Presenterer 50 i VG
- På P4 får folk vite når kampene skal spilles og minnes om TV-sendingene. Og VG blir viktig i profileringsbyggingen. Fredag presenterer avisen 50 Toppserien-spillere med bilde, og avisen skal følge opp hver enkelt runde med nye ansikter, sier kommersiell direktør Ronny Aasland i Fotballforbundet.

Den femårige satsingen, som inkluderer syv partnere i tillegg til VG og TV 2, har en verdi på 270 millioner for norsk kvinnefotball (dette inkluderer også landslaget). Og Aasland frykter ikke at det skal gå med kvinnesatsingen som det gikk med TV 2s oppbygging og nedbygging av Basketligaen (BLNO) for noen år siden.

- Nei, da kjørte TV 2 mest alene. Her bygger vi en fotballgrunnmur i tillegg til TV-sendingene. Vi har kvinnelige spillere i verdensklasse.

Verdensrekord i jenteball
- Men det må dere fortelle folk?

- Ja, det er ikke folk bevisste på. Men vi er den eneste nasjonen som har tatt gull i OL, VM og EM. Og identiteten vi nå bygger skal ut til alle de 110.000 jentene og kvinnene som spiller fotball i Norge, sier Aasland.

Fotballpresident Sondre Kåfjord fastslår at kvinnefotballen har vokst med 53 prosent i antall lag på fire år. 110.000 spillere er verdensrekord målt opp mot antall innbyggere, ifølge Kåfjord.

- Denne satsingen på kvinnefotballen er det mest gjennomgripende prosjektet vi noen gang har satt i gang, sier generalsekretær Karen Espelund i Fotballforbundet til NA24 Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere