RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Faksimile

Kataloghai med «Mafia-rapport»

Sist oppdatert:
- Dette ser veldig pyramideaktig ut, sier Forbrukerombudet.

Eniro vant i november en knusende seier over selskapet Telefonkatalogen. Dommen ga Telefonkatalogen forbud mot å bruke sitt firma og betegnelsen telefonkatalogen som varekjennetegn for katalogprodukter og likeartede tjenester.

Les mer: Eniro knuser Telefonkatalogen

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Nå er selskapet i vinden igjen.

I en e-post som NA24 Propaganda har mottatt kan selskapet, som hevder å være store spillere i katalog-spillet, love raske kroner ved bruk av et nytt markedsføringssystem.

«Jon og jeg har kunder i alle mulige bransjer og flere markeder og vi får tonnevis av trafikk. Men enda viktigere, vi gjør om trafikken til penger», heter det i den litt usammenhengende e-posten som er signert Telefonkatalogen.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

«Mafia-rapport»
Og det stopper ikke der.

«Vel, det viser seg at en kar på vår Oslo seminar har brukt dette uvanlige systemet i årevis, og det bare hentet inn 570.700,00 kroner på 60 dager», står det i eposten som også er preget av skrivefeil.

«Men her er det utrolige. At inntekten er gjentakende. Så det kommer inn hver måned», skrytes det.

I slutten av e-posten vises det til en lenke med en video som forteller mer om konseptet som selskapet har gitt navnet «HorsePower». Siden tirsdag har også selskapet lagt til mer informasjon på siden.

«Min 12-siders «Mafia-rapport» forklarer hvordan jeg brukte «HorsePower» for å tjene inn Kr 291,600 kr i Bruttosalg for min kunde, på bare 30 dager.»

NA24 Propaganda har snakket med daglig leder, Tommy Ivarsson, i selskapet og han utdyper:

- Vi er så sikre på produktet at vi gir kundene en 45 dagers pengene tilbake garanti når de først kjøper. Gjennom vår betalings-partner på internett har kundene også en 2 måneders pengene tilbake garanti. Det vil si at kundene kan kjøpe resten av produktet tilslutt og bruke det risikofritt i to måneder.

Og mange biter på.

- Vi har mottatt dusinvis av henvendelser på de mailene vi har sendt.

Følger med
Hos Eniro, som eier rettighetene til navnet Telefonkatalogen, følges selskapet nøye. Selskapet ble dømt til å betale erstatning på 700.000 kroner til Eniro Norge.

- Vi forholder oss til den dommen som ble avsagt i Oslo tingrett i november i fjor, skriver informasjonskonsulent Renate Morken i en e-post til NA24 Propaganda.

- Dersom vi får henvendelser med informasjon om at Telefonkatalogen AS ikke gjør det samme vil vi følge opp dette.

Ivarsson i Telefonkatalogen har anket.

- Vi ønsker ikke å kommentere saken før etter at den er behandlet i Lagmannsretten.

(Saken fortsetter under bildet)

For godt til å være sant
Hos Bedriftsforbundet er man ikke ukjent med denne typen saker.

- Det er mange som spiller på navnelikhet. Det finnes en rekke eksempler på dette sier, Eirik Kollerøy, advokatfullmektig i Bedriftsforbundet.

De har jobbet med mange ulike saker hvor selskaper blir lurt av såkalte kataloghaier.

Kollerøy har fått oversendt epostene som selskapet Telefonkatalogen har sendt ut. Han er veldig skeptisk til konseptet «HorsePower».

- Det som høres for godt ut til å være sant - er som regel det.

Også hos Forbrukerombudet er man skeptisk.

- Dette ser veldig pyramideaktig ut, sier Petter Ravne Bugsten som er juridisk senior rådgiver.

Se videoen om «HorsePower» her:

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Få de viktigste nyhetene rett på mobilen

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere