NA24.no

Kjøper seg til suksess

Alle de store suksessene på norsk tv er kjøpt inn.

Det var rekordmange programformater til salgs under årets Cannes-festival for TV. Og blant de største suksessene på norske skjermer, er det nettopp innkjøpte programformat som troner, som Idol, Farmen og Showbiz, skriver VG.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

- Det koster så mye å utvikle egne ideer at det ofte er mye tryggere å satse på et prosjekt som har en suksesshistorie å vise til fra et annet land. Men samtidig skal man være oppmerksom på at det er en lang vei fra suksess i utlandet til suksess i Norge. Det er mange hindre på veien og det er mye som skal klaffe, sier prosjektsjef i TVNorge Jarle Nakken til avisen.

For NRKs del er det ikke alle format som går like godt hjem, men også en hel del av formatene hadde passet for statskanalen.

- Av de rundt 5000 formatene som var til salgs i Cannes, tror jeg så mange som 500 godt kunne vært brukt i NRK. Egentlig er det heller ikke så dyrt å kjøpe dem. Rundt regnet ligger formatkostnadene på 5 prosent av de totale produksjonskostnadene for et tv-program, sier Per Selstrøm i NRK.

Har du medietips - ta kontakt med NA24 Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere