RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Fotograf: Scanpix (AP)

Kjøpte bilder av Tigers kone og barn

Svensk avis gravde dypt i lommene.
Sist oppdatert:

Den svenske storavisen Expressen hostet opp mye penger for å få de nye bildene av Tiger Woods svenske kone Elin Nordegren og deres felles barn, ifølge Resume.

I tirsdagens nummer fronter avisen med ferske og eksklusive bilder fra bildebyrået Splash.

- Det var dyrt, mer vil jeg ikke si, sier internasjonal salgssjef Erhan Güner, til Resume.

Expressen vil imidlertid ikke selv avsløre hvor mye bildene koster, men etter det avisen erfarer skal Expressen ha vært villige til å betale mellom 100.000 svenske kroner og 150.000 svenske kroner for bildene.

Men det er ikke bare Expressen som har brukt mye penger i forbindelse med Tiger Woods.

Verdens rikeste idrettsutøver
I oktober meldte den anerkjente listemakeren Forbes, som årlig lager dusinvis av lister om hvem som eier hva og hva som eier hvem, med en sak om at Tiger Woods var den første idrettsutøveren i verden som har blitt dollarmilliardær.

I utregningen la Forbes til grunn pengene han har fått fra sponsorater, pengepremier og mye annet.

De omfattende sponsorratene med selskaper som Accenture, Nike, Gillette, Upper Deck Company, TAG Heuer, Gatorade og Electroni Arts har årlig innbrakt rundt 100 millioner dollar.

Men etter at skandalen inntraff, har Accenture trukket seg fra avtalen, sportsdrikken Gatorade, som eies av Pepsi, har trukket sportsdrikken «Gatorade Tiger Focus» ut av sortimentet, klokkeprodusenten TAG Heuer har sin avtale til vurdering mens Procter and Gambles merke Gillette fjerner Woods fra sine annonser i tiden fremover.

Tross at flere sponsorer har trukket seg har imidlertid Upper Deck Company, Nike og dataspillprodusenten Electronic Arts meldt at de vil fortsette sine eksklusive avtaler, som de inngikk med Woods i 2001.

En studie gjennomført av University of California har kommet frem til at sponsorene har tapt milliarder på å være assosiert med golfstjernen.

Studien slår fast at aksjonærene til sponsorene samlet har tapt mellom fem og tolv milliarder dollar i verdier på skandalen om de utenomekteskapelige krumspringene. Dette tilsvarer mellom 30 og 70 milliarder kroner.

Les mer: Tiger-skandale koster 70 mrd.

Popularitetsstup
Det er imidlertid ikke bare sponsorene som rømmer fra golfesset.

Meningsmålinger foretatt av USA Today/Gallup og Washington Post/ABC News viser at den amerikanske befolkningen ikke har mye til overs for avsløringene. Her kommer nemlig vinneren av 14 majorturneringer ut med det største popularitetsfallet i Gallup Polls 17 år lange historie. Nå er det kun 33 prosent som har et positivt syn på Woods sammenlignet med 85 prosent i 2005, da samme undersøkelse sist ble foretatt.

Gallup Polls redaktør Jeffrey Jones kalte popularitetsstupet på 52 prosentpoeng for totalt enestående og at amerikanere nå har et verre syn på Woods enn flere av de minst likte politikerne.

For å illustrere omdømmeraset var Woods populær hos 88 prosent etter at han hadde vunnet fire større turneringer på rad i 2000. Det er ikke bare den beste målingen Woods har oppnådd, men faktisk den høyeste de noensinne har målt.

Les mer: Kan ramme hele golfsirkuset

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere