NA24.no

MINDRE POP: Stadig færre nordmenn plukker med seg Dagbladet og Se og Hør når de handler. Det får John Arne Markussen og Ellen Arnstad merke.
MINDRE POP: Stadig færre nordmenn plukker med seg Dagbladet og Se og Hør når de handler. Det får John Arne Markussen og Ellen Arnstad merke.

Krisetall for Dagbladet og Se og Hør

Papirutgavene til Dagbladet og Se og Hør har aldri solgt så dårlig.

Dagbladet er blant de store taperne på opplagssiden, og aldri før har den tidligere storavisen solgt færre papiraviser. For første gang ser de salgstall på 30.000-tallet.

Sjefredaktør John Arne Markussen bekrefter utviklingen.

– Hvis du ser på salg over disk, så har vi hatt dager hvor vi har vært under 40.000 eksemplarer, sier Markussen til Nettavisen.

– Det er historisk lavt, men samtidig er det andre aviser som faller mye mer enn oss, fortsetter han.

Sjefredaktøren forteller at «normalen» ligger på rundt 40.000 over disk. På fredag og lørdag er tallene høyere.

– Abonnementstallet vokser på digital plattform, så i år tror jeg vi kommer greit ut i forhold til fjoråret, sier Markussen.

De siste opplagstallene for 2014 viser at Dagbladet hadde et snittopplag på rundt 73.000 eksemplarer. Til sammenligning hadde avisen et opplag på rundt 200.000 eksemplarer på starten av 2000-tallet.

I 2013 kjøpte Aller Media Dagbladet for rundt 300 millioner kroner.

Spår nye kutt

Medieekspert Lasse Gimnes i GimCom er ikke overrasket over utviklingen til Dagbladet.

– Det har vært en voldsom sterk nedgang for Dagbladet og VG de siste seks-sju årene, og det er ikke noe per i dag som tyder på at dette vil snu, sier Gimnes til Nettavisen.

FØLGER NØYE MED UTVIKLINGEN: Medieekspert Lasse Gimnes.

Gimnes har jobbet som journalist i VG, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og ansvarlig redaktør i Kampanje. Han viser til at Dagbladet allerede har kuttet søndagsutgaven, men tror avisen vurderer ytterligere kutt.

– Jeg vil tro at mandag, tirsdag, onsdag og torsdag er de neste utgivelsesdagene som vil bli kuttet, og at fredag og lørdag har en lengre levetid enn de fire virkedagene, sier medieekspert Gimnes.

Sett & Hørt på maken?

Også Allers tidligere pengemaskin Se og Hør er i mer trøbbel enn noen gang før. Ukebladgiganten har tradisjonelt alltid slitt med lavere salgstall i ukene mellom påske og sommerferien, en periode som internt går under navnet «vårknipa» og «det grønne helvete». Tesen er at folk da er mer opptatt av båtpuss og andre utendørsaktiviteter enn å lese papirblader.

– I år har det vært verre enn noensinne. At de har sluttet å fortelle om salgstall internt på huset, forteller vel alt, sier en sentralt plassert kilde i Aller-konsernet til Nettavisen.

I sine velmaktsdager solgte Se og Hør på nivåer som vakte oppsikt internasjonalt sett i forhold til innbyggertallet i Norge.

SELGER FÆRRE AVISER: Sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet.

Seddelpresse
Så sent som i 2002 hadde de et opplag på solide 425.000 eksemplarer, og var av eierne i Danmark ansett for å være rene seddelpressen. Fra åttitallet og inn i det nye århundret sendte de årlig en sjekk på rundt 100 millioner kroner i konsernbidrag til morselskapet i København i Danmark.

Nå er det andre tider. Flere kilder forteller uavhengig av hverandre at man på det verste har sett salgstall på i overkant av 70.000 på tirsdager og under 40.000 på fredag, samlet i overkant av 110.000 blader fordelt på to utgaver.

Tallene tilbakevises av sjefredaktør Ellen Arnstad. Hun skriver følgende til Nettavisen:

«Hei! Vi kommenterer kun offisielle opplagstall som offentliggjøres via MBL en gang i året. Til din opplysning så stemmer for øvrig ikke de tallene du har. Mvh Ellen A»

(Saken fortsetter under bildet.)

AVISER NEDGANG: Sjefredaktør Ellen Arnstad i Aller Forlag.


Nettavisens kilder forteller samtidig om en svært oppløftende utvikling i abonnementsmarkedet. Der man i velmaktsdagene utelukkende hadde fokus på løssalg og bare solgte rundt 5000 eksemplarer i uken til abonnenter, har dette antallet steget mot 20.000 eksemplarer nå.

– Det går en vei

Lasse Gimnes har selv en fortid i ledelsen i Se og Hør Forlaget. Gimnes var en periode på 2000-tallet ansett som tronfølger til tidligere sjefredaktør Odd Johan Nelvik.

Han tror det ikke er noen vei tilbake for ukebladet. 

– Det er klart at det går en vei. Spørsmålet er hvor fort det går hvert år. De siste årene har det gått dramatisk raskt, og det er løssalgsmedier som har opplevd den desidert største nedturen de siste årene, sier medieekspert Gimnes.

Bransjen sliter

Han understreker at han ikke kjenner de konkrete tallene, men uttaler seg om utviklingen i bransjen.

– Se og Hør har kostnader og det ligger en grense for hvor lavt salgstallene kan gå. Det kan gå veldig få år før man gjør dramatiske endringer, fortsetter han.

Har du nyhetstips? Tips tommy.brakstad@nettavisen.no!

– Hvilken utgave kuttes først?

– Fredagsutgaven er veldig mye mindre tirsdagsutgaven, sier Gimnes.

I 2014 hadde Se og Hør et opplag på 126.000 eksemplarer på tirsdagsutgaven, og 56.000 eksemplarer på fredagsutgaven.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere