NA24.no

Foto: TV3

Krisetall for TV3

Sist oppdatert:
TV-kanalen skraper bunnivået.

Seertallene for november viser en rekordlav oppslutning om TV3. Kanalen når kun 3,8 prosent av seerne over 12 år.

Til sammenligning hadde TV3 en andel på 4,9 prosent i november 2011.

Nå kan de katastrofale tallene få konsekvenser for Viasat-kanalen.

Taper penger

- Utviklingen er skummel. Det er på inntektssiden effekten kommer. Reklamekronene fordeles blant annet etter størrelsen på kanalen. Inntektene for kanalen vil gå ned, sier Glenn Engebretsen, TV-ekspert i mediebyrået MEC, til Nettavisen.

Engebretsen mener kanalen nå må iverksette strakstiltak.

- TV3 er i ferd med å havne på utsiden av konkurransen mellom reklamekanalene. Man sitter igjen med et TV-hus som er mye mindre enn alle andre, fortsetter han.

Bommet på egenproduksjoner

TV-eksperten forklarer de dårlige seertallene med en rekke feilslåtte satsinger.

- De har bommet mye på egenproduksjonene. Vårprogrammet vitner om at de har tatt lærdom og nå er mer forsiktig i satsing på nye konsepter. De har mistet for mye på moderskipet TV3, sier Glenn Engebretsen i MEC.

Fenger flere i beste sendetid

Der finnes noen lyspunkt i elendigheten. I beste sendetid ser kanalen ut til å øke oppslutningen, men økningen klarer ikke hamle opp med nedgangen for resten av TV3-døgnet. Et annet lysglimt er digitalsatsingen til kanalen.

- De digitale satsingene er veldig bra. De er godt skodd for framtiden, men det er viktig å ikke være for tidlig ute heller, sier TV-eksperten.

I februar i år nådde TV3 tidenes dårligste oppslutning med 3,7 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere