NA24.no

Foto: MARTIN OESER (AFP)

Laber sommer på nett

Omsetningen av nettannonser var markert lavere i sommer.

Totalt gikk markedet for merkevareannonsering og rubrikk tilbake elleve prosent sammenlignet med juli 2008. Junitallene viser en tilbakegang på ni prosent, viser statistikken fra INMA. Tilbakegangen for merkevareannonsering var på 21 prosent.

Sommerens lyspunkt var rubrikkmarkedet som styrket seg kraftig for eiendom og bil/motor. Her var veksten på henholdsvis 29 og 32 prosent.

– Vi følger naturligvis utviklingen nøye og håper annonsørene ser mer positivt på markedsinvesteringen i digitale kanaler fremover enn hva vi har sett for første halvår 2009. Tilbakegangen er på totalt 11 prosent akkumulert for året og følgelig oppleves knalltøft for bransjen, sier INMA-leder Børge Sandengen i en pressemelding.

Annonsestatistikken er basert på tall som er rapportert inn av medlemmene i Inma og Mbl/Nettforum

– Medieaktørene svarer den tøffe markedsutviklingen med å tilpasse priser og produktstruktur. Bransjen tar betydelige investeringer for å forbedre dokumentasjon, analyse og trafikkmålinger som et ledd i å skape bedre klima for markedsinvesteringer, sier Sandengen.

Statistikken viser at det er omsatt nettreklame for 974 millioner kroner hittil i år. Det betyr at nettomsetningen også er under nivået fra 2007.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere