NA24.no

FERSKE TALL: Tirsdag la MBL fram ferske tall for opplag, lesere og annonseutvikling.
FERSKE TALL: Tirsdag la MBL fram ferske tall for opplag, lesere og annonseutvikling. Foto: Faksimile

Lesertallene for papiravisene stuper

Sist oppdatert:
10,4 prosent fall i lesing av papiraviser.

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la tirsdag fram nye tall for opplag, lesere og annonseutvikling. De viser med all tydelighet en mediebransje der lesertall og annonseinntekter for papiraviser og magasiner stuper.

Samtlige aviskategorier har nedgang i lesing av papirutgavene, med en gjennomsnittlig fall på 10,4 prosent, viser tallene.

Se opplagstall for mediehus 2014

Se lesertall for mediehus 2014

Mediebransjen er i kraftig omstilling og mange mediehus gjennomfører nedbemanning for å møte sviktende inntekter. Annonsering på papir faller kraftig, mens den digitale omsetningen øker. Utfordringen for mange mediehus er at inntektene på gamle plattformer faller raskere enn digitale inntekter økter.

Øker på mobile plattformer

Lesertallene på de mobile plattformene viser god vekst, og samlede lesertall for mediehusene er derfor stabile, ifølge MBL.

- Det blir færre som leser papiraviser. Det betyr ikke at folk slutter å lese aviser, men en økende andel leser på andre plattformer enn papir. Nordmenn er fortsatt et avislesende folk, sier Didrik Munch, styreleder i MBL ifølge Mediebedriftene.

Nye målemetoder på opplag

Mediebedriftenes Landsforening har denne gangen innført nye målemetoder for opplag, målemetoder som både omfatter papir, nett og mobil. Disse tallene viser at mer enn 30 prosent av opplaget nå er digitalt. 54 prosent av medienes nettbesøk kommer fra mobil og nettbrett.

Årets opplagsvinnere på papir

Aftenposten 221.659 eksemplarer (nettoopplag 214.026 i 2013), VG 138.188 (164.430), Dagens Næringsliv 79.637 (80.595), Dagbladet 73.647 (80.025), Bergens Tidende 73.640 (73.470), Adresseavisen 63.981 (67.325), Stavanger Aftenblad 58.544 (59.262) , Fædrelandsvennen 34.065 (34.845), Morgenbladet 29.382 (29.337), Drammens Tidende 26.990 (29.124).

På grunn av nye målemetoder for opplag, er 2014-tallene ikke helt sammenlignbare med 2013-tallene. Vi har likevel tatt med opplsagstallene for 2013 i denne oppstillingen.

Opplagsvinner på magasin

Årets opplagsvinner på magasinmarkedet er Det Nye/Shape Up med en vekst på vel 8.500 eksemplar. De andre fire titlene på "fem-på-topp"-listen er: Stylemag (+5.894 eks.), Det Nye (+2.318 eks.), Mann (+1.414 eks.) og Familien (+1.413 eks.), ifølge Mediebedriftene.

Størst tilbakegang har aktualitetsbladet Se & Hør, kvinnebladet Topp og tegneseriene Pondus og Donald Duck & Co.

Totalopplaget for norske magasiner er nå på 2.240.739 eksemplarer.

Totalt ble det solgt 56,5 millioner blader i fjor.

Den kjøpte reklameplassen minsket med 3,3 prosent i 2014 sammenlignet med 2013 og endte på 19 milliarder kroner.

Vil også måle lesing annerledes

Bransjen har nå kommet fram til en ny måte å måle opplag på. Bakgrunnen er nye abonnementsmodeller, og de nye reglene gjelder både det papirbaserte og det digitale.

MBL varsler også at de vil utvikle nye målinger for å dokumentere mediebruk på nye digitale produkter.

Fagsjef Helge Holbæk Hanssen sier til Mediebedriftene at de vil ha en pågående prosess fram mot høsten for å forbedre metodene for måling av lesing på alle plattformer og for alle mediehusenes ulike utgaver. 

- De lesertallene som legges frem i dag er målt på samme måte som tidligere år, og viser at mediehusene klarer å opprettholde nivået fra 2013. De målemetodene som brukes er gode, men de kan bli bedre når det gjelder digital bruk. Derfor har bransjen satt i gang et arbeid med å tilpasse målingene bedre til den digitale utviklingen, blant annet gjennom å ta i bruk nye måter å fange opp digitalt konsum på. Det tas sikte på å legge frem tall basert på disse nye metodene allerede høsten 2015, skriver administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL på Mediebedriftene tirsdag.

#medietall2014 Klart for frokostseminar og medietall på Vika Atrium i Oslo

Et bilde publisert av Mediebedriftenes Landsforening (@mediebedriftene) mandag 02. Mars. 2015 PST

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere