NA24.no

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Levende bilder i vinden

Enorm vekst for TV på mobil.

600 000 nordmenn i alderen 15 til 69 år så på levende bilder på mobilen i tredje kvartal i år. På seks måneder har bruken av levende bilder på mobiltelefoner økt med 33 prosent. Det viser en fersk undersøkelse fra konsulent- og analyseselskapet Mediavision AB.

I første kvartal 2011 var det 460 000 nordmenn som så på TV/levende bilder via mobilen i aldersgruppen 15-69 år i Norge. Dette tallet ble økt til 600 000 og 17 prosent av målgruppen i tredje kvartal. Mediavision AB har spurt 1500 personer i målgruppen i Norge. Og det samme antallet i Sverige, Danmark og Finland.

Sterk vekst
- Veksten er enorm. Det er tydelig at det er levende bilder som nå driver trafikken videre opp på nett, og ikke minst på mobil. Kombinasjonen økt salg av smart-telefoner og at stadig flere medieaktører satser på TV, skaper en sterk vekst, sier VD Marie Nilsson i Mediavision AB i meldingen.

Svenskene ligger på samme nivå som nordmenn når det gjelder bruk av levende bilder på mobiltelefonen. Nordmenn og svensker ligger langt foran dansker og finner på det samme området. Det viser Mediavisions undersøkelser.

- Nordmenn ligger i tetsjiktet i Norden på dette området. Og det vet norske innholdsleverandører å benytte seg av. Det er slettes ikke slik lenger at det kun er TV-kanaler som satser på TV og levende bilder. Nå ser vi at tidligere avishus velger å satse tungt på levende bilder, slike som VG og Dagbladet, sier Marie Nilsson i meldingen.

Youtube på topp
I følge undersøkelsen er Youtube nordmenns favoritt når det handler om levende bilder/TV på mobil. VG tar andreplassen med Facebook på plass nummer tre.

- Brukerne ønsker å ta makten over sin egen TV-titting – og mobilen er et ypperlig verktøy for å realisere dette. Derfor blir det stadig viktigere for innholdsleverandørene å kunne by på levende bilder eller TV. Og utviklingen går i et enormt tempo, sier Nilsson i meldingen.

Mediavision AB er et uavhengig konsulent- og analyseselskap som har fokus på den digitale utviklingen innen media. Selskapet har kontor i Stockholm.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere