RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Forbrukerombud Gry Nergård og brevet til Living AS.
Forbrukerombud Gry Nergård og brevet til Living AS. Foto: Montasje

Må betale for ulovlig SMS-reklame

Sist oppdatert:
Living må betale 150.000 kr for ulovlig SMS-reklame.

Møbelkjeden Living sendte i mars 2011 ut ulovlig SMS-reklame til et stort antall forbrukere. Markedsrådet har nå vedtatt at selskapet må betale et overtredelsesgebyr på 150.000 kroner.

- Avgjørelsen fra Markedsrådet er et klart signal om at grove brudd på spam-forbudet i markedsføringsloven får konsekvenser, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Aldri samtykket
Forbrukerombudet mottok i vinter 46 klager fra forbrukere som hadde mottatt reklame på SMS fra Living. Meldingene ble sendt til 152.000 mottakere som tidligere hadde handlet hos Living, men som aldri hadde samtykket til eller fått informasjon om at de ville motta SMS-reklame.

Les også: Uønsket SMS fra Living

Ombudet konkluderte med at dette var ulovlig markedsføring, og brakte derfor saken inn for Markedsrådet med påstand om at Living skulle ilegges overtredelsesgebyr for lovbruddet.

Ikke samtykke eller eksisterende kundeforhold
Ingen av mottakerne av meldingene fra Living hadde gitt samtykke til å motta slik reklame. Forbrukerombudet hevdet overfor Markedsrådet at Living heller ikke hadde et eksisterende kundeforhold til mottakerne, og kundene ikke hadde fått anledning til å takke nei til sms-reklame da de ga fra seg telefonnumrene sine til Living.

Markedsrådet har nå sagt seg enig i Forbrukerombudets vurdering og ilagt Living et overtredelsesgebyr på 150.000 kroner.

Les Markedsrådets vedtak her

- Det er viktig å sikre forbrukernes rett til selv å velge om man vil ha reklame på mobilen, og fra hvem. Næringsdrivende må være sikre på at de har sitt på det tørre før de sender ut e-post eller SMS-reklame, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere