RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Helge Wekre (NA24)

Mediehopp for PR-topper

Sist oppdatert:
De lever av å gjøre andre synlige. Her er PR-byråene som fikk mest omtale i 2008.

Øverst på listen troner Geelmuyden. Kiese. Byrået ble omtalt nesten 600 ganger i landets papir og nettspalter i 2008. Dette tilsvarer en økning på 24 prosent sammenlignet med 2007.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye medieguide

Da var byrået omtalt 478 ganger og slått av Burson-Marsteller som i år må nøye seg med 2.-plassen på listen. Dette viser en gjennomgang NA24 Propaganda har foretatt i mediearkivet atekst.

- Vi ønsker å være til stede der det diskuteres kommunikasjon. Og der hvor det diskuteres maktforflytninger, sier Stein Jacob Frisch som er daglig leder i Geelmuyden. Kiese Gruppen til NA24 Propaganda.

Beate er pop
Hos Geelmuyden. Kiese er det Bellona-utlånte Beate Barth-Nossum som brukes flittigst mens PR-nestor Hans Geelmuyden tar 2.-plassen. Felles for de to er at de har byttet plass. I 2007 var det Hans som sa mest.

- For oss er det viktig at alle våre markedsansvarlige deltar i den offentlige debatten innenfor sine områder. Det har vi jobbet bevisst med i mange år.

Byråsjefen er sikker på at mange av dem kommer til å synes godt i 2009.

Aabø snakker mest for Aabø
Størst prosentvis omtaleøkning på listen står Aabø & Co for. Selskapet til PR-rådgiverne ble nevnt 23 ganger i 2007 og kan ved årets nest siste dag notere seg en økning på nesten 600 prosent. I år er byrået omtalt 160 ganger i pressen. Og det er den tidligere Dagens Næringsliv-journalisten og gründeren av selskapet, Jarle Aabø, som siteres i så nær som alle sakene. Kun fem av sakene med Aabø i 2008 kommer han ikke til orde.

- Denne typen målinger speiler kun mengde og ikke innhold og for oss er ikke volum interessen, sier Jarle Aabø til NA24 Propaganda.

Frisch i Geelmuyden. Kiese er enig.

- Hvorvidt vi tar første-, andre- eller tredjeplass i 2009 er ikke så viktig. Det viktige er at vi får fram våre synspunkter. Jeg er ikke så opptatt av antall klipp, jeg er mer opptatt av hva man faktisk sier når man kommer til orde.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev

Sier ofte nei
Det er heller ikke alltid PR-profilene vil si noe. Hver eneste dag takker de pent nei til journalister som ringer.

- Vi har faktisk justert oss slik at vi ofte sier nei når vi får mediehenvendelser hvor det ikke handler om kommunikasjon, maktflytting eller politikk. Det er som regel klokere av oss å overlate det til noen andre, sier Frisch.

Vi sier ofte nei når vi får mediehenvendelser hvor det ikke handler om kommunikasjon, maktflytting eller politikk. Da er det som regel klokere av oss å overlate det til noen andre, sier Frisch.

Den sammen regelen gjelder hos Aabø & Co.

- Vi sier oftere nei enn vi sier ja. Det er klart at vi ikke kan ha kunnskap om alt og vi prøver derfor uttale oss der hvor vi føler at vi har noe å bidra med i forhold til samfunnsdebatten.

Han legger også til at de oftere også kommenterer kommunikasjonsfaglige saker ovenfor ulike fagnettsteder. Jarle Aabø har også skrevet en rekke kommentarer for økonominettstedet E24 som har gitt oppmerksomhet i pressen.

Fall etter Yssen
Andre aktører som seiler opp er Apeland Informasjon. Apekattene hopper opp fra en 5. plass i 2007 til en 2. plass med 363 omtaler. Og det er brødrene Nils og Ole Christian Apeland som brukes flittigst av landets journalister.

Størst fall på listen kan Dianamo PR notere seg. I 2007 fikk rådgiverne mye blest for sin ansettelse av Ingunn Yssen. I år har det ikke vært like mye oppmerksomhet rundt byrået.

Woldsdal tilbake i lyset
Nykommer på listen er tidligere Brynhildsen Woldsdal Public Relations som i mars skiftet navn til 20/20 Communications.

Med en rekke undersøkelser har byrået på kort tid karet til seg 215 omtaler. Og omtalen har vært langt hyggeligere en all støyen tidligere partner og sjef i byrået, Rune Brynhildsen, førte med seg da han fikk Norges strengeste straff for innsidehandel.

Les mer: - Stakkars jævler

På topp-10 listen er det fem byråer som har økt omtalen i 2008 sammenlignet med 2007, mens 5 har fått mindre.

Plass

Byrå

Antall omtaler

1.

Geelmuyden. Kiese

593

2.

Apeland Informasjon

363

3.

Burson-Marsteller

357

4.

20/20 Communications

215

5.

JKL Oslo

185

6.

Gambit H&K

176

7.

Aabø & Co

160

8.

Nor PR

75

9.

PR-Operatørene

73

10.

Dinamo PR

37

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Listen viser kun antall omtaler. Den sier ikke noe om plassering, størrelse på medie og oppslag. Omtalen er heller ikke vektet.

Få næringslivsnyheter direkte på mobilen: Send NA24 START til 1930 (tjenesten koster kr. 4,- per melding).

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere