NA24.no

Mediejobbene forsvinner

En av seks mediejobber har forsvunnet i USA siden 2000.

Det er papiravisene som står for flertallet av jobbene som har forsvunnet.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Medier ned
Tallene AdAge har samlet inn fra direktoratet for arbeidsmarkedsstatistikk i USA viser at det har vært tryggere å satse på markedsføring enn medier som arbeidsplass de siste par årene. Tallene viser at 167,600 jobber har forsvunnet fra aviser, radio, tv, magasiner og nettmedier de siste syv årene. Papiravisene står for halvparten av jobbene som forsvant. 82,800 jobber har forsvunnet i papiravisene siden 2000 og siden 1990 har en av fire jobber i de amerikanske papiravisene forsvunnet.

Nettmediene og magasiner viste en oppgang det siste året, men sysselsettingen innen nettmediene er fremdeles 31 prosent lavere enn den var under dot-com-tiden.

Oversikten fra AdAge viser at den amerikanske mediebransjen nå sysselsetter 886,900 personer.

Markedsføring opp
Samtidig som sysselsettingen i de amerikanske mediene er den laveste på 15 år er det andre takter innen markedsføring. Der har sysselsettingen skutt i været de siste årene. Reklamebyråer, mediebyråer og markedsføringskonsulenter har nå 769,000 personer sysselsatt. Det er markedsføringskonsulentene som har stått for den kraftigste veksten.

AdAge forklarer nedgangen i antallet mediejobber med at annonsørene har fått flere alternative kanaler å markedsføre sine produkter i og at mindre av markedsbudsjettene går til de etablerte mediene.

Oversikten viser også at 11 av 19 medieaksjer har sunket i verdi siden 2000.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere