NA24.no

Foto: Tommy Brakstad

Milliardsmell for Schibsted

Sist oppdatert:
Det endte med minus 2,07 milliarder kroner i siste kvartal.

I fjerde kvartal fortsatte nedgangen for Schibsted. Minus 2,07 milliarder kroner ble fasiten når siste kvartal var lukket. Dette var langt svakere enn ventede minus 1,81 milliarder kroner

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Og det var ikke bare siste kvartal som var trist lesning for konsernledelsen. Fjoråret sett under ett ble heller ikke oppmuntrende. Fra et overskudd før skatt på drøye milliarden i 2007 til et minus før skatt på 684 millioner kroner for 2008.

- Konsernet hadde i fjerde kvartal et driftsresultat før inntekt på tilknyttede selskap på 80 millioner kroner (EBITA 221 millioner kroner). Korrigert for nedskrivninger og restruktureringskostnader i effekter i forbindelse med tilknyttede selskaper var EBITA (driftsresultatet før avskrivninger) 62 millioner kroner, heter det i meldingen.

Driftsresultatet før avskrivninger var altså bedre enn ventet, etter at analytikerne i snitt ventet minus 6 millioner kroner i EBITA-resultat i fjerde kvartal, viser estimater innhentet av SME Direkt på vegne av TDN Finans. Det er altså nedskrivningen på 1,5 milliarder kroner som har slått verre ut enn ventet.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Penger på nett
Nettaktivitetene i Schibsted-konsernet hadde fjerde kvartal en inntektsvekst på 17 prosent til 864 millioner kroner. Driftsmarginen var på 10 prosent (13 prosent).

- Økt arbeidsledighet og svake eiendomsmarkeder som følge av at finanskrisen har gått over i en realøkonomisk nedgangsperiode har ført til betydelige fall i rubrikkmarkedene på papir i alle Schibsteds markeder. Også rubrikkannonser på internett er rammet i form av svakere veksttakt, eller for enkelte kategorier tilbakegang, heter det.

Og det fortsetter:

- Det er fortsatt inntektsvekst og høye marginer i de internettbaserte rubrikkvirksomhetene i Skandinavia og Sør-Europa, melder konsernet.

Schibsted prøver også å redde papiravisene sine med å skru opp prisen:

- Produktutvikling og prisøkninger for redaksjonelle produkter motvirker effekten av reduserte opplagsvolum for VG og Aftonbladet, hevdes det.

Kutter kraftig
Men dette er ikke nok til å snu utfordringene for mediekonsernet som har en aksje som er litt mer verdt en to lørdagsutgaver av VG.

- Schibsted gjør kraftige grep for å motvirke effekten av finanskrisen og sikre finansiell handlefrihet. Et omfattende lønnsomhetsprogram med samlet effekt på 1 milliard kroner i 2009 er iverksatt.

- Økt trykk blir lagt på strukturelle grep. Etableringen av Media Norge fortsetter, og en samordning av virksomhetene i Aftonbladet og Svenska Dagbladet i et nytt Schibsted Sverige vil bli iverksatt.

Og med kostnadskutt blir det mindre satsning fra Schibsted i tiden som kommer.

- Investering i organiske prosjekter blir i 2009 redusert betydelig sammenlignet med 2008.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere