RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: mobilen.no (mobilen.no)

Mobil tippefest i Norge

Sist oppdatert:
Oddstippere vil ha mobilitet.

Norske oddstippere er på Europa-toppen i pengespill på Iphone, Ipad og Android. Annenhver nye, norske kunde hos det internasjonale spillselskapet Unibet bruker nå mobiltelefonen eller tablets som spillkonsoll.

- Våre analyser av kundenes spillmønstre viser at ingen andre land er i nærheten av å bruke ny teknologi til sportsspill, som nordmenn, sier pressetalsmann Kjell Hanssen i Unibet i en melding.

- Denne høsten markerer et realt tidsskille for nordmenns spillemønster innen nettbaserte oddsspill. I august ble det for første gang solgt flere smarttelefoner enn laptop’er på verdensbasis. Sammen med nye applikasjoner for Iphone, Android, Ipad og Ipod Touch har dette resultert i rekordvekst for oss. Og det er spesielt oddsproduktet Livebetting som tar av i Norge, sier Hanssen i meldingen.

Tung reklamekampanje
Han trekker også frem en tung reklamekampanje på TV-kanaler som TV3, Viasat, Max og Canal+, der den tidligere landslagsklippen og Manchester United-legenden Ronny Johnsen tipper odds på mobilen, som en viktig årsak til rekordveksten.

- For et år siden brukte rundt seks prosent av de norske kundene mobile spillapplikasjoner, men i august passerte man 15 prosent. Hittil i år er omsetningen på spill via mobilen mer enn tolvdoblet i det norske markedet.

Det internasjonale spillselskapet, med base i Stockholm og på Malta, er den største utenlandske aktøren på det norske og Skandinaviske spillmarkedet, med over 200.000 registrerte norske kunder.

Internasjonalt har Unibet over fem millioner spillere, og innen tre år tror selskapet at over halvparten av dem plasserer sine spill via mobile applikasjoner.

Mobilitet er viktig
- Mobiltelefon og nettbrett er en viktigere del av vår mobile hverdag, og som skapt for hurtige livespill. Her kan tipperen spille på utviklingen i kampene, mens de ser den på stadion eller på TV. Vi vet at stadig flere av våre kunder bruker applikasjonen mens de fysisk er til stede på arenaen der kampen spilles, og løpende legger inn veddemål på neste mål eller poeng, gule og røde kort, mål og målscorere og resultater ved halv- eller full tid. Oddsen varierer hele tiden i takt med kampforløpet. Siden nyttår har vi notert en kraftig økning i antallet nye kunder, og annenhver nye kunde bruker nå mobiltelefonen eller tablets for å sette sine spill, sier Hanssen i meldingen.

Selskapet tilbyr ukentlig live-spill på mer enn 50 ulike idretter – alt fra fotball, tennis og golf, til nisjeidretter som kampsport, seiling og sjakk.

Tennis på topp
- I Norge er tennis den desidert mest spilte idretten, spesielt i Grand Slam-sesongen. Men norsk og internasjonal fotball følger hakk i hæl på omsetningslisten. Denne sesongen skal en ellevill og uforutsigbar Tippeliga ha mye av æren for omsetningsøkningen. Masse mål og merkelige resultater gjør dette oddsproduktet mye mer attraktivt, sier Hanssen i meldingen.

Han tror også at mye av veksten skyldes at de nye mobile applikasjonene tilbyr samme brukervennlighet, kamputvalg og sikkerhet som spill via den tradisjonelle datamaskinen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere