NA24.no

Monopol-bryteren

Sist oppdatert:
TV3 brøt tv-monopolet i Skandinavia for 20 år siden, men blir aldri noen storebror.

(NA24-KOMMENTAR): Klokken 19.00 nyttårsaften 1987 gikk TV3 på lufta med et felles nordisk signal. Med base i London ble det sendt reklamefinansiert underholdnings-tv til Danmark, Sverige og Norge.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

I en tid da korsang og Sportsrevyen fortsatt dominerte sendeflaten på søndagskveldene i NRK, kunne TV3 by på filmer, serier og i første omgang også daglige nyheter til tv-seere som hadde ervervet seg kabel og andre snarveier til tv-universet.

Ikke TV 2
Det var altså ikke TV 2 som brøt tv-monopolet i Norge, slik det historieløst av og til blir nevnt. TV 2 ble tildelt konsesjon for riksdekkende, reklamefinansiert fjernsyn i kongeriket, etter en prosess hvor en annen isbryter i tv-utviklingen, TVNorge, hadde falt av.

Nå er TV3 aldri blitt noe mer enn en kanal for lettvint underholdning. Og den trenger heller ikke skjele til krav om allmennkringkasting. At den fortsatt sender fra London, gir også kanalen muligheten til å dynge på med så mye reklame at det å se en film på kanalen blir en lidelse for folk som har levd en stund. Så mange tissepauser trenger vi ikke.

TV3 blir heller aldri noen storebror i det kommersielle tv-universet. Kanskje skulle de i sin tid takket ja til å sende Big Brother. Finalen i den første runden av containerlivet på Fornebu skaffet TVNorge over én million seere.

Forandring
Men publisistisk og kommersielt representerte den svenske Kinnevik-eide kanalen en vesentlig forandring av tv-området. Monopolbruddet var nesten sammenfallende i tid med en annen milepæl i utviklingen av moderne kommunikasjon. Det var nemlig Kinneviksfæren som noen år senere gikk inn i Tele 3 og gjorde det om til Tele 2. Gründerne av Tele 3 var dem som hadde knallharde forhandlinger med Samferdselsdepartementet og Televerket – og deretter appellerte til Post- og teletilsynet om bistand for å bryte telemonopolet.

Mens utviklingen av telefoni i Norden fikk omfattende betydning for forbrukerne, er bildet noe mer moderat når det gjelder TV3, Viasat og MTG, som eiergruppen i dag heter. Men TV3 skapte noen interessante effekter av sin satsing. At de ervervet seg rettighetene til UEFA Champions League i fotball, flyttet kjøpergrupper i fullt monn bort fra bordantennene. Rent personlig finner jeg knapt flere grunner til å være abonnent. Men for Viasat monner vel alle fakturaer.

Reality
Men kanalen gjorde også noen grep som fortsatt gjør den kommersielt interessant. I 1995 knoppskjøt kanalen med to søstre, ZTV og TV6, i Sverige med den som ble hetende TV4. ZTV var langt forut for sin tid i å slippe til det mylderet av ungdom som i dag dominerer nesten samtlige kanaler.

Og innen realitybølgen var TV3 i spiss. Fangene på fortet så dagens lys allerede i 1994. Med Robinson-ekspedisjonen fem år senere satte TV3 dagsorden for det som skulle vise seg å bli en eksplosjon av reality-tv. Innimellom hadde de også noen mindre vellykkede forsøk på å lage samfunns-TV, ikke minst innen for krimjournalistikken, et område som ofte blir undervurdert av alle bransjens viktigperer.

Dessuten hadde de svensken Robert Aschberg, som med sin uredde og frekke stil satte standard for skandinaviske talkshows. Og inspirerte alle de som fulgte etter og var beskyttet av statskanalens seertall, enten de het Wiese, Nome, Skavlan eller Grosvold.

Hvor mye kulturhistorie som kan skrives ut av dette, er en helt annen sak. Og det kommer ikke som noe sjokk at TV3 vurderer enda en runde av den bikiniorienterte Robinson-affæren.

Dag Solberger frilansjournalist og spaltist i NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere