NA24.no

Foto: TIPSER (TIPSER)

Nettet svikter for Schibsted

Sist oppdatert:
Finn halverer, Aftenposten på nett gir tap og VG Netts resultater daler med 8 millioner.

Det er status for Schibsteds norske hovedaktiviteter på nett i Norge. I hele konsernet halverte nettaktivitetene resultatet, fra 172 millioner kroner til 93 millioner kroner.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

I Norge var det Aftenposten Multimedia, som er Aftenpostens nettaktiviteter, som var svakest. Denne delen tapte 6 millioner kroner i første kvartal. Selve papiravisen tapte i tillegg 8 millioner kroner, og dermed taper begge delene av avisen. Omsetningen til Aftenpostens multimedieaktiviteter falt med 1 millioner kroner til 22 millioner kroner i kvartalet.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Papirutgaven hadde et fall i annonseinntektene på 29 prosent til 251 millioner kroner.

Opplagsstup for VG
VG hadde en opplagsnedgang på 11 prosent til 256.650 eksemplarer. Dette slo ut på resultatene.

For VGs del er det plusstall, men resultatene er ikke lenger like imponerende. Resultatet til VG Nett falt til 24 millioner kroner i første kvartal, ned fra 32 millioner kroner i samme periode i fjor. Omsetningen i kvartalet steg imidlertid med 8 prosent til 82 millioner kroner. Dermed hadde VG Nett et betydelig marginfall i kvartalet.

Driftsresultatet til papirdelen til VG falt mer, og var på 37 millioner kroner i kvartalet, noe som var ned fra 49 millioner kroner i fjor.

- Betydelig nedgang i rubrikkannonsevolumet i Aftenposten papir og opplagsnedgang i VG bidrar negativt, skriver Schibsted i meldingen.

Samtidig er det klart at opplagsinntektene til Aftenposten har økt og VG Multimedia har vekst.

Halvering fra Finn
Finn halverte resultatene i første kvartal.

I kvartalet hadde rubrikktjenesten et resultat på 39 millioner kroner, mot 81 millioner kroner i fjor. Det er volumnedgang i annonsene som drar ned for Finn.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda



Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere