RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Andrè Clark Utvik

Norges best likte sjef

Landets journalister mener Bjørn Kjos danker ut andre norske toppsjefer.

Kjos topper alle parametre i kategorien «Toppledelse» i konsulentselskapet Aalunds sammenstilling av norske journalisters oppfattelse av norske selskaper.

Overlegen i alle kategorier
Norske journalister mener flyselskapet Norwegians toppsjef er overlegen med hensyn til tilgjengelighet, synlighet, evne til å kommunisere med pressen, troverdighet og at han er best til å bidra positivt til profilering av virksomheten. Mens gjennomsnittsscoren i kategorien ligger rundt seks scorer Kjos og Norwegian cirka 8,5.

Norwegian topper imidlertid ikke kategorien «Selskapene med de beste medierelasjonene».

Norges største best på medierelasjoner
Her kommer Norges største selskap StatoilHydro på en klar førsteplass, som de har gjort de siste fem årene. Norwegian tar andreplassen foran Telenor, Forsvarsbygg og Hydro på de neste plassene.

«De har en stor informasjonsavdeling, noe som gjør dem tilgjengelige. Det er lett å få tak i noen som kan svare og det gir flere alternativer. De har en ganske åpen holdning til media, heter det i uttalelsene fra respondentene i undersøkelsen.

Den beste informasjonssjefen er i Stavanger
StatoilHydros informasjonssjef Ola Morten Aanestad er nok en gang kåret til «Beste informasjonssjef». Andremann på listen er Jo Kobro på OSL Gardermoen. Norwegians tidligere kommunikasjonsdirektør Anne Grethe Ellingsen, Atle Lessum i Telenor og Øyvind Vederhus i NetCom deler tredjeplassen.

«Han er en gammel journalist, så han vet hvordan vi tenker og har forståelse for vår jobb. Han er tilgjengelig og tar oss seriøst. Han later ikke som han vet hvem vi er, han vet hvem vi er, så det blir personlig, har en av de 202 norske næringslivsjournalistene som deltok i undersøkelsen svart.

Journalistene som har svart rangerer tilgjengelighet, åpenhet og ærlighet/troverdighet som de tre viktigste kriteriene for en god medierelasjon. Disse tre kriteriene har alle fått mer enn 40 prosent oppslutning, mens bare fire prosent av journalistene har svart at et selskaps hjemmeside har avgjørende betydning for en god medierelasjon.

Norske næringslivsjournalister liker tydeligvis ikke å bli mast på. Bare ni prosent svarer at det at selskapene tar kontakt og er proaktive er viktig for relasjonen til media.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere