RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norges-reklamen Disney nekter å bruke

Sist oppdatert:
Verdens største reklameplakat viser heller Norge som et gammelmodig land med teknologi fra 80-tallet.

Disneys Epcot-senter i Florida feirer 25 års-jubileum i 2013, og har elleve millioner besøkende årlig. Her har Norge en egen paviljong som viser frem vikinger og eldgammel teknologi fra 80-tallet.

For å ruste opp og modernisere denne vil det koste en håndfull millioner kroner, men det er det ikke verdt, mener Innovasjon Norge - som for flere år siden vraket samarbeidet.

- Det som er viktig å ta med i denne saken her er at Norge ikke lenger har noe eierskap eller ansvar for den norske paviljongen på Epcot-senteret. Norge trakk seg ut av samarbeidet med Disney på slutten av 90-tallet, sier Per-Arne Tuftin, Reiselivsdirektør Innovasjon Norge, til NA24.

Tuftin forteller at avtalen var slik at Norge betalte en årlig sum til Disney for at de skulle betjene paviljongen, samt at Disney beholdt alle inntektene selv. Siden avtalen ble brutt har fint lite skjedd og i dag får alle de besøkende se en film med troll, vikinger, datamaskiner fra 80-tallet og folk i gammelmodig klesdrakt.

Han er imidlertid enig i at det som vises frem er dårlig reklame.

- Det er sant at det er en gammeldags film som vises og at det ikke er bra. Vi er interessert i hvordan man kan løse dette på en god måte, og vi har blitt kontaktet av en del ulike aktører som har tilbudt seg å kunne bidra til å forbedre paviljongen. Men problemet er at Disney stiller veldig strenge krav, og i det store og det hele er det et spørsmål om penger.

Her ser du presentasjonen av Norge (artikkelen fortsetter under videoene):

Tuftin sier at de har kommet med alternative forslag, uten at det har appellert til Epcots eier.

- Reiselivsavdelingen i Innovasjon Norge har for et par år siden produsert en ny film i HD-format om Norge som reisemål. Vi har tilbudt oss å klippe denne til, slik at den kan bli vist på senteret. Men et av kravene til Disney er at det kun er filmer de har produsert som er aktuelle og at prisen på dette blir seks millioner kroner. De har imidlertid åpnet opp for at andre aktører også kan produsere filmen, men da økes prisen til 18-20 millioner kroner. I dette tilbudet er det riktignok også mer enn bare filmen som blir endret på paviljongen. Uansett har vi ikke så mye penger til rådighet at dette er aktuelt, sier han.

Den videoen kan du se øverst i artikkelen

- Lite effektiv reklame
Innovasjon Norge mener også at de elleve millionene som tar turen innom senteret årlig er et dårlig publikum å annonsere for.

- Vi har tidligere hatt undersøkelser som viste at besøkende på Epcot i veldig liten grad kom til senteret for å få informasjon til sin neste reise, men at det i all hovedsak er folk som kommer - hvor Epcot er selve opplevelsen og reisen i seg selv.

Det mener neppe prosjektleder Tone Nymoen ved Det amerikanske handelskammeret. Hun har i ett års tid forsøkt å få økonomisk hjelp hos ulike statlige departementet og institusjoner til å pusse opp paviljongen, uten å lykkes.

- Jeg føler meg nesten behandlet som en spedalsk, sier Nymoen til Nettavisen.

Les mer: Elendig norgesreklame

Får ikke mer penger
Selv om noen skulle mene at Norge burde investere en neve millioner for å oppgradere paviljongen kommer det neppe til å skje med det første.

- I USA har vi årlig elleve millioner kroner til disposisjon. Disse går blant annet med til å drive kontoret, betale lønn og dekke alle prosjektene vi er med i, sier han.

Tuftin sier at de ikke har mulighet til å be om ekstra penger knyttet til en enkelt investering, og at en oppgradering av paviljongen dermed vil ramme alle de andre prosjektene Innovasjon Norge har i USA.

- Vi foretar våre prioriteringer i samråd med reiselivsnæringen, og vi har vi definert det dit at det vi gjør av andre typer aktivitet i USA er mer virkningsfullt enn en oppgradering på Epcot. Blant annet jobber vi aktivt opp mot amerikanske turoperatører, tilrettelegger for pressereiser, TV-programmer, radio, annonsering og annen produksjon som setter Norge på kartet. USA er et veldig stort marked så vi må ha en selektiv vurdering av hvor pengene gjør størst nytte

Fra Norge til Skandinavia
Paviljongen er så umoderne at enkelte skal frykte at Disney vil bytte den ut, og sette inn en skandinavisk pavoljong i stedet.

Det tror imidlertid Tuftin at kan være en god løsning.

- Fokuset på at Norge må gjøre noe for en paviljong som tilhører Disney blir litt merkelig. I verste fall ser det ut til at denne paviljongen blir gjort om fra norsk til skandinavisk. En god del av det arbeidet vi allerede i dag gjør er rettet mot det skandinaviske markedet. Så det er slettest ikke sikkert at det er noen dårlig løsning.

Nordland (!) hoster opp
Men samtidig som paviljongen i Florida støves ned brukte Norge nylig 75 millioner kroner på Expo i Shanghai, som var en tidsbegrenset satsing med totalt 3,4 millioner besøkende.

Blant de som mener at det er verdt å bruke millioner av skattebetalerenes penger på dette prosjektet finner man Nordland.

Informasjonssjef Geir Johnsen opplyser til NA24 at fylkeskommunen avsatte nesten like mye som det vil koste å pusse opp paviljongen i Florida for å være med i Kina.

Et enstemmig fylkesting vedtok å sette av fire millioner kroner til dette i budsjettet for 2010. Regningen skal ha blitt noe mindre, selv om det kostet to millioner kroner alene å være en del av Norges paviljong i Kina.

Hvorvidt dette vil lønne seg for fylket vil kun tiden vise.

Men tidligere næringsminister, nå fylkesrådsleder, Odd Eriksen har i hvert fall på vegne av Nordlands 237.000 innbyggere inngått avtale med regionen Zhejiangs 51,8 millioner innbyggere om samarbeidsutvikling.

Her kan du se flere bilder fra Norges paviljong.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere