NA24.no

Foto: Michael Blann (Getty Images)

Nytter ikke å reservere i mot telefonsalg

Det hjelper lite å reservere seg mot telefonsalg, viser en ny undersøkelse.

Flertallet i den norske befolkning er negativ til telefonsalg og telefonhenvendelser. Mange har reservert seg mot telefonsalg, men det ser ikke ut til at reservasjonene er blitt tilstrekkelig respektert. Det viser en ny SIFO-rapport. Undersøkelsen ble gjennomført som en web-undersøkelse, hvor 1002 personer i alderen 18 til 80 år svarte. Undersøkelsen ble gjennomført av TNS Gallup i mars 2011.

Les hele rapporten her

Telefonsalg er ikke populært
Forbrukerne er spesielt negative til telefonsalg fra bedrifter man ikke har et kundeforhold til. 74 prosent svarte at de likte dette svært dårlig, og 21 prosent likte det ganske dårlig. De var derimot mer positiv dersom de hadde et kundeforhold til bedriften. Bare 20 prosent svarte de likte det svært dårlig og 23 prosent ganske dårlig. Oppringing fra frivillige organisasjoner som de ikke er aktiv bidragsytere til er heller ikke populært, 62 prosent liker dette svært dårlig og 28 prosent liker det ganske dårlig. Aktive bidragsytere er generelt mindre negativ til telefonhenvendelser. Blant dem svarer 43 prosent at de liker dette svært dårlig og 30 prosent liker det ganske dårlig. Det ser ut til at forbrukerne i større grad misliker å bli oppringt av en frivillig organisasjon de allerede gir økonomisk støtte til enn til en kommersiell bedrift de har et kundeforhold til, kommer det fram i undersøkelsen.

Les også:Ber telefonsalgsbransjen oppfylle krav

Bakgrunnen for å se på telefonsalg er endringer i markedsføringsloven (Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår) 1. juni 2009. Endringen innebærer en bedre reservasjonsmulighet mot telefonsalg til forbrukere enn tidligere. Før 1. juni 2009 kunne de reservere seg ved fødselsnummer, men etter 1. juni 2009 kan de også reservere seg på telefonnummer. En annen endring er at det ved telefonsalg er innført krav om skriftlig samtykke fra forbruker før avtale om salg er endelig.

Mange har reservert seg fra oppringning både fra kommersielle bedrifter og frivillige organisasjoner, men å reservere seg i Brønnøysundregistrene hjelper ikke alltid. Av de som svarte at de hadde reservert seg mot telefonsalg, svarte 70 prosent at de likevel hadde blitt oppringt av en bedrift som de ikke hadde et kundeforhold til.

Dersom en har reservert seg, men likevel får oppringning, kan en klage, noe 35 prosent hadde benyttet seg av. De fleste hadde klaget til bedriften. Det er ellers viktig å merke seg at de som ikke har reservert seg ikke vet hvordan de skal gjøre det. Krav om skriftlig samtykke blir godt mottatt blant forbrukerne, og 90 prosent svarer at de finner dette betryggende,melder SIFO i meldingen.

Les også: Telefonsalg? Ta telefonen!

Etter januar 2001 har det vært mulig å reservere seg mot enkelte former for reklame, og antallet som reserverer seg er stadig økende. Pr. april 2011 hadde nesten halvparten av befolkningen fra 16 år og eldre reservert seg mot reklame via telefon og mobiltelefon – telefonsalg (49 prosent) og telefoner fra humanitære og samfunnsnyttige organisasjoner (44 prosent).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere