RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Shutterstock (Shutterstock)

Oppgang i nettmarkedet

Det er vekst i det interaktive reklamemarkedet i Europa.

The Interactive Advertising Bureau Europe har nettopp sluppet resultatene fra kartleggingen av reklameomsetningen for 2009 (IAB Adex). Dette skriver interesseorganisasjonen Inma i en melding

Screen Digest utarbeidet undersøkelsen som dekker 23 markeder fra Norden og Vest-Europa til nye markeder i Øst-og Sør-Europa. Russland, Bulgaria, Sveits og Slovakia er inkludert for første gang.

Mens fjorårets vekstrate for online annonseringstall på 4,5 prosent viser en betydelig tregere vekst enn tidligere rapporterte økninger på 20 prosent i 2008, og 40 prosent i 2007, var digital reklame det eneste reklameformatet som opplevde noen økning i fjor. Omsetningen for nettannonsering fortsatte å vokse i nesten alle av de 23 markedene målt, og hadde en samlet verdi på 14,7 billioner euro. Det amerikanske markedet var 16,3 billioner euro for samme periode.

Søk fortsatte å vokse og kunne vise en 10,8 prosents økning på en like-for-like basis, selv om dette var en nedgang fra 26 prosents vekst sammenlignet med året før. Bannerannonsering var flat og var synkende i de fleste modne markeder: Frankrike minus 6 prosent, Storbritannia minus 5 prosent og Sverige minus 5 prosent.

Ifølge Vincent Létang, senioranalytiker hos Screen Digest, som utarbeidet AdEx rapport for IAB Europe presterte søk bedre enn banner i fjor på grunn av at annonsører fokuserte på å oppnå avkastning gjennom mer direkterespons-formater på bekostning av merkevareannonsering. Det skriver Inma.

I tillegg følte noen annonsører at online merkevareannonsering ennå ikke møtte nødvendige effektmål for å rettferdiggjøre videre satsing på digital kampanjer, særlig med tanke på dagens marked.

Den gode nyheten for bannerannonsering er at landene i IAB Europe Network allerede melder om oppgang i banneromsetning i første kvartal 2010 forteller Lètang.

Inma skriver videre at representert med 76 prosent av det europeiske onlineannonsemarkedet i 2009, opplevde de seks store markedene ensifret vekst: UK 4,6 prosent Frankrike 1,7 prosent, Tyskland 5,2 prosent, Nederland 1,9 prosent, 7,7 priosent Spania og Italia 6,5 prosent. Vekstratene var høyere i Italia og Spania der online annonsering startet fra et lavere utgangspunkt. Veksten i Spania var enda mer imponerende i forhold til sammenbruddet av det tradisjonelle reklamemarkedet som gikk ned med 23 prosent. Kun fire markeder kunne vise til tosifret vekst i 2009: Polen, Tyrkia, Østerrike og Hellas - alt fra et lavt utgangspunkt.

Til tross for svakere vekst i markedet, har onlineandelen av total annonseomsetning fortsatt å øke i betydelig grad over hele Europa. Storbritannia har den høyeste markedsandelen på 30 prosent, etterfulgt av de nordiske markedene på mellom 20 til 25 prosent, og Frankrike og Tyskland nær det europeiske gjennomsnittet på 18 til 19 prosent.

Optimisme og utvikling i Barcelona

Alain Heureux, daglig leder i IAB Europe konkluderer med at i det første tilbakeslaget for den digitale reklameepoken, har de vært imponert over motstandskraften vist av de land i IAB Europe Network. Han mener at vi er ved et veiskille for det elektroniske reklamemarkedet der et blomstrende søkemarked støtter trafikk og omsetning, og bannersalget er modent for ytterligere vekst på grunn av suksessen til video og sosiale medier.

Nye teknikker og forretningsmodeller gir den perfekte plattform for neste fase av online vekst. Heureux tror tiden er perfekt for annonsører å flytte kampanjene på nett, og IAB Europe har brakt de ledende aktørene i den europeiske industrien sammen i Barcelona denne uken for å diskutere utviklingen av denne spennende og dynamiske sektoren.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere