NA24.no

Foto: Martin Huseby Jensen (NA24)

Overraskende svakt fra DN

Sjøfarten sliter med høye kostnader.

Dagens Næringslivs-eier NHST leverer overraskende svake resultater i tredje kvartal. Dette er normalt et svakt kvartal for mediehuset, men årets tremånedersperiode var klart svakere enn i fjor. En økning i kostnadene så langt i år på hele 8 prosent, er hovedårsaken til dette.

- Omsetningsveksten i kvartalet var lavere enn ventet, hovedsakelig grunnet et svakere annonsemarked. Opplagsveksten for alle konsernets publikasjoner fortsatte. Konsernet lanserte i kvartalet en rekke nye og oppdaterte digitale produkter inkludert en fullstendig iPad-utgave av Dagens Næringsliv, TradeWinds globale jobbportal, en ny onlineversjon av Intrafish og videreutvikling av MyNewsdesk.com, skriver NHST i en kvartalsmeleding.

NHST fikk et resultat før skatt på 6,5 millioner kroner av en omsetning på 267 millioner kroner i tredje kvartal. I samme kvartal i fjor var resultat før skatt på 2,6 millioner kroner av en omsetning på 261 millioner kroner.

- Den økte makroøkonomiske usikkerheten globalt – med tilhørende svinginger i annonsemarkedet - vil fortsette å påvirke konsernet de kommende måneder. I tillegg kommer fortsatt usikkerhet om strukturelle forhold i medieindustrien på lengre sikt, skriver NHST i en melding.

Dagens Næringsliv-delen nesten halverte resulatet i tredje kvartal til 3,4 millioner kroner, og det var særlig nett-delen som dro ned. Der tapte Dagens Næringsliv to milliioner kroner i kvartalet. Ellers er forretningsområdene Digital and Nordic og Smartcom svake for mediekonsernet, med tap på henholdsvis 4 og 2,2 millioner kroner i kvartalet. Også ny energibladet Recharge tapte 4 millioner kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere