RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

PAPIRAVIS: Mens lesing av nettaviser stiger, leser stadig færre papiraviser.
PAPIRAVIS: Mens lesing av nettaviser stiger, leser stadig færre papiraviser. Foto: Berit Roald (NTB scanpix)

Papiravisene taper stadig terreng

Sist oppdatert:
Papiravisene er fortsatt i fritt fall, mens TV-tittingen er stabil. Internett med nettaviser og sosiale medier er stadig de mest populære mediene.

I 1997 leste 84 prosent av befolkningen en eller flere papiraviser hver dag. I 2016 var andelen 39 prosent, ned fra 42 prosent i 2015, viser tallene i Norsk Mediebarometer fra Statistisk sentralbyrå. Det er bare et tidsspørsmål før den første papiravisen forsvinner.

Lesingen av nettaviser steg med 5 prosent i fjor, fra 51 prosent i 2015 til 56 prosent i 2016. Økningen i de som leser aviser på nett betyr at den totale andelen av befolkningen som leser aviser, inkludert både papiraviser og nettaviser, ligger ganske stabil, fra 72 prosent i 2015 til 73 prosent i fjor.

LES OGSÅ: Dagbladet åpner for å legge ned papiravisen

Mange eksperter mener at det bare er en tidsspørsmål før TV-titting på vanlig lineær TV forsvinner, men tallene fra Norsk Mediebarometer tyder på at det foreløpig ikke er noe som er rett rundt hjørnet.

Mens den totale andelen TV-titting ligger på 67 prosent i fjor, det samme som året før, er det bare 12 prosent som oppgir at de ser på TV via strømming på nettet. I fjor så vi gjennomsnittlig på TV i 112 minutter per dag, en liten øking fra 2015 da vi brukte 107 minutter.

Fikk du med deg denne?

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere