NA24.no

(Scanpix)

Politikerne på pressetoppen

Sist oppdatert:
Her er partilederne som synes og sier mest.

Det er statsminister og partiformann Jens Stoltenberg som får mest omtale i norske medier om dagen. Et halvt år før valget har Stoltenberg blitt omtalt i 16.301 artikler.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Men både Stoltenberg og Kristin Halvorsen, som tar andreplassen med 9.648 omtaler, får en stor del av omtalene sine på grunn av sine roller som statsråder, viser en gjennomgang NA24 Propaganda har foretatt.

Snakker i overskrifter
En som ikke er statsråd, men som gjerne vil bli, er Fremskrittspartiets Siv Jensen. Hun tar tredjeplassen med 8.473 omtaler viser gjennomgangen.

Og når det gjelder å komme til orde i pressen har Siv Jensen enda mindre avstand til toppen.

I totalomtalen kommer Jens Stoltenberg til orde i 3.575 av sakene sine. Kristin Halvorsen 2.868 og Frp-Siv får sagt sitt i 2.632 artikler.

- Siv Jensen representerer det største partiet på høyresiden og hun er i tillegg statsministerkandidat. Da blir det naturlig for mediene å henvende seg til henne når det gjelder å kritisere regjeringen. Hun er også spissformulert og snakker i overskrifter. Dette liker mediene, sier PR-rådgiver Trond Albert Skjelbred i Nor PR til NA24 Propaganda.

Han tror også at underskuddet på kvinner i spaltene og kvinnelige ledere er med på å dra opp spalteplassen for Jensen.

- For øvrig løftet Hijab-saken Frp på meningsmålingene, i hvert fall på kort sikt. Den generelle utfordringen er å være troverdig og relevant de gangene man slipper til. Hvis ikke blir man på et tidspunkt uønsket, både av redaksjonene og leserne.

Påvirker valget
- Tror du medieomtalen partilederne og partiene får vil påvirke utfallet av valget?

- Ja, og politikerne er svært bevisste på dette. De skal selge sitt budskap til velgerne på samme måte som en bedrift skal selge sine produkter og tjenester til potensielle kunder.

Skjelbred mener et budskap som formidles på redaksjonell plass skaper legitimitet, uavhengighet og troverdighet som igjen skaper en unik gjennomslagskraft hos mottakerne. Velgernes silingsmekanisme for informasjon og forsvarsverk mot påvirkning ligger i større grad nede når budskapet er formidlet av en journalist.

- Det kreves imidlertid mye strukturert arbeid for å oppnå positiv redaksjonell dekning over tid. Man bør følge med i mediebildet og komme med faglige innspill eller ideer til nye vinklinger til navngitte journalister i prioriterte medier, sier han.

- Dette gjøres hele tiden, av politikere og deres rådgivere på samme måte som dette blir gjort i samfunnet ellers, av næringslivet, arbeidslivet og organisasjonslivet. Det er en tøff kamp om oppmerksomheten, mener eksperten.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

- En rask kvalitativ gjennomgang av dekningen viser at valget så langt ikke har fått så mye oppmerksomhet. Hvorfor det?

- Det er ennå lenge til valget. Fokuset i høst og i vår har vært realpolitisk og knyttet opp mot den internasjonale finanskrisen og krisepakkene i Norge. Valgkampen ligger som bakteppe for hvordan partiene håndtere de løpende politiske sakene, sier Skjelbred som igjen viser til Siv Jensen og «snikislamisering» ifølge med hijabdebatten.

Kystpartiet på bunn
Trond Albert Skjelbred mener det er lettest å få omtale dersom man angriper noen. Mediene vil helst ha konflikter fordi de mener at dette selger best og at det er dette leserne er opptatt av.

- Å snakke i overskrifter gjør jobben enklere for journalistene, og veien kortere til spaltene. Vi husker fremdeles tidligere miljøvernminister Thorbjørn Berntsen som kalte sin britiske kollega John Gummer for en drittsekk på grunn av Sellafield. Det er klart slikt selger.

Det er imidlertid mer sympatisk dersom man klarer å få omtale uten å rakke ned på andre partier eller mennesker. Jonas Gahr Støre er vel en slik person og politikere. Det er kanskje en av grunnene til at han er så populær – uavhengig av hvilket parti man sympatiserer med. Gahr Støre er en statsmann og en gentleman.

- Liv Signe Navarsete scorer også høyt. Hun ligger tett på Siv Jensen i antall oppslag, og det er imponerende, mener PR-rådgiveren.

Minst omtale av partilederne får Kjell Ivar Vestå i Kystpartiet og han er kun sitert i elleve av omtalene.

Partileder

Parti

Omtale

Sitat

Jens Stoltenberg

Arbeiderpartiet

16.301

3.575

Kristin Halvorsen

Sosialistisk Venstreparti

9.648

2.868

Siv Jensen

Fremskrittspartiet

8.473

2.632

Liv Signe Navarsete

Senterpartiet

8.071

2.237

Erna Solberg

Høyre

5.516

2.127

Dagfinn Høybråten

Kristelig Folkeparti

4.285

1.479

Lars Sponheim

Venstre

2.834

1.019

Torstein Dahle

Rødt

261

63

Kjell Ivar Vestå

Kystpartiet

57

11

Kilde: atekst

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Få de viktigste nyhetene rett på mobilen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere