NA24.no

Foto: VIVEK PRAKASH (Reuters)

PR-havari for flyselskap

Australske Qantas landet gedigen markedsføringsflopp.

Råd for virksomheter: Ikke begynn markedsføringskampanjer i sosiale medier uten en grundig øvelse. En Twitter-kampanje av den australske flyselskapet Qantas hånes og er nå kalt Australias største PR-fiasko noensinne, melder svenske Dagens Nyheter.

Flyselskapet Qantas fikk ideen om å bruke Twitter til en liten kampanje. Brukere av sosiale medier ble invitert til en «Qantas-luksus»-konkurranse, der de ble bedt om å beskrive sin egen flyluksus. Gevinster i form av førsteklasses pyjamaser og toalettartikler nærmet seg.

Enorm respons
Bare timer etter at konkurransen ble lansert hadde hashtag # QantasLuxury , som tirsdag var den mest populære på Twitter i Australia, blitt bombardert med sarkastiske, ironiske og sinte innlegg.

En bruker kalte kampanjen «det sosiale mediers strategiske Hindenburg.»

Tidspunktet for kampanjen kunne vært bedre. Den ble lansert kort tid etter at en lønnstvist brøt ut mellom selskapet og fagforeningene. I oktober var hele flyflåten på bakken i en periode, noe som stanset tusenvis av passasjerer.

Twitter meldingene beskriver «Qantas-luksus» i diverse fantasifulle måter, men ikke på den måten selskapet sannsynligvis hadde i tankene:

  • «Qantaslyx er mer en tre minutters advarsel om at flyselskapet vil gå ut i streik»
  • Luksus av Qantas retning er «å bli strandet på den andre siden av kloden uten advarsel når du bare ønsker å dra hjem til din ti år datter.»
  • Én annen tweet sa han ikke kunne vente «på å se havariundersøkelsen # qantasluxury katastrofen.»
  • En annen sa «velger Singapore Air-luksus i stedet»

Klassisk eksempel
Ifølge eksperter som snakket med Reuters er konkurransen et klassisk eksempel på farene bedrifter tar når de går inn i det uforutsigbare med sosiale medier, og det kan være Australias største markedsføringsflopp så langt.

- En PR-svikt av episke proporsjoner, et utmerket casestudy i bedriftenes kulturelle tonedøvhet, sier ekspert på sosiale medier, Peter Clarke til Reuters.

Men Qantas PR folk hadde fortsatt tirsdag ettermiddag australsk tid ikke gitt opp og sa muntert i en uttalelse at

- Med denne hastigheten på vår konkurranse vil # QantasLuxury ta år å vurdere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere