RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

Prinsebryllup er gullgruve for media

Det kommende prinsebryllupet i England kan bli det tettest fulgte gjennom tidende.

Av alle ting som samler TV-seere så kan det regnes som sikkert at det kommende prinsebryllupet i Storbritania vil tiltrekke seg mange millioner seere. Og dermed også tilsvarende reklameinntekter.

Både BBC og Sky News brukte all tilgjengelig sendetid på det kongelige paret i etterkant av at det ble kjent at det skal stå et bryllup til våren neste år.

Det at media kaster seg over en slik nyhet er en indikator på hvor mye skjermtid og spaltemeter paret vil komme til å få i perioden frem til bryllupet.

«Alle» er på
I Storbritania var det bare de rendyrkede sportmediene som ikke hadde greid å finne en vinkling på det kommende prinsebryllupet.

Hemmelighetskremmeriet rundt store kongelige anledninger er alltid store. Dette henger sammen med sikkerhetstiltak rundt den lange listen av prominente gjester som helt sikkert dukker opp. BBCs pressekontor ville ikke snakke om planene rundt TV-overføringene fra bryllupet. The Guardian skriver at BBCs presekontor var motvillig til å oppgi noe som helst i den sammenheng.

- Nyheten vil selvfølgelig bli møtt med stor interesse. Og vi håper at vi vil få mulighet til å sende vielsen. Hvis så blir tilfelle er det liten tvil om at bryllupet kan bli den mest sette TV-sendingen gjennom tidende, melder BBC.

Journalistisk tyngde
Dekningen av denne nyheten blir nok ikke overlatt til hvem som helst av journalister og reportere. Og samtlige aktører i mediene har funnet frem sine sterkest kort i denne sammenheng.

Det første intervjuet med paret etter bryllupsplanen ble kjent, ble gjennomført av Tom Bradby, politisk redaktør i ITV. Det hjalp nok at Bradby er en gammel venn av kongefamilien når det ble bestemt hvilken avis eller TV-kalnal som skulle få det første intervjuet.

David Dimbleby, BBCs fremste hoffreporter, har utsatt pensjoneringen sin slik at han kan få med seg dette bryllupet.

Gamle TV-produksjoner om paret er blitt børstet støvet av og er planlagt sendt i reprise i månedene frem til bryllupet og helt sikkert etter det også.

TV-kanalen BBC2, lager en helt ny dokumentar om paret som en dag trolig kommer til å bli en verdens mest berømte par.

Ikke lagt konkrete planer
Her i Norge er det NRK som har den lange tradisjonen med å dekke kongelige begivenheter blant de store norske mediene, men i denne sammenheng har de ikke fått kastet seg rundt enda.

- NRK har en lang og god tradisjon med å dekke slike begivenheter og kommer til å gjøre det i dette tilfellet også. Omfanget og måten vi dekker det på må vi komme tilbake til når planene tar form, skriver Arne Helsingen, TV-sjef i NRK, i en e-post til NA24.

Heller ikke TV2 har lagt noen konkrete planer, men vedgår at de kommer til å dekke bryllupet.

- Vi legger opp til å dekke bryllupet på Nyhetskanalen, sier Jan Ove Aarseter, nyhetsredaktør i TV2, til NA24.

Og han fortsetter:

- Det er to grunner til det. Den ene er at vi bygger opp Nyhetskanalen og den andre er at vi står fritt til å programmere som vi vil, uten å måtte ta hensyn til noen faste innslag som fotball eller andre eventer som pleier å sendes på lørdager.

Antall seere
Hvor mange seere som kommer til å se TV-overføringene fra bryllupet er usikkert. Men det er garantert et veldig stort antall mennesker som vil følge tv-sendingene.

- Vi satte ny rekord i det svenske kronprinsessebryllupet, og det overrasket meg at kongelige brylluper fortsatt samler folket på en slik måte. Og det engelske bryllupet er nok i divisjonen over med tanke på at det er Dianas sønn og den nære tilknyttningen til det norske kongehuset, sier Aarseter.

Det er rimelig å sammenligne det kommende bryllupet, med foreldrenes bryllup for snart 30 år siden.

Wenche Gjendem i NRKs analyseavdeling opplyser i en e-post til NA24 at måling av seertall først begynte i 1992. Og at NRK i 1981 var dominerende i tvmarkedet.

Les flere saker på NA24

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere