NA24.no

Foto: Gorm Kallestad/Scanpix

RBK-fansen klikker mest

Sist oppdatert:
Men Aalesund utfordrer RBK, Brann og VIF i kampen om 30 millioner.

- I gode uker har vi vært større enn både Donald.no og P4.no. Vi er den største klubben, og skal selvsagt være størst også på nettet, sier RBK.no-redaktør Odd Rune Wolden.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye mediaguide

Bak Nationen
For første gang kommer TNS Gallup

med egen trafikkoversikt for fotballklubbenes nettsider. Rosenborg topper foran Brann og Vålerenga, men de tre storklubbene utfordres av Aalesund på fjerdeplass.

4671 klikkere i dagssnitt i årets første uke gjør Rosenborg til landets 85. best besøkte nettsted. Trønderklubben ligger mellom Nationen og BilNorge.no på TNS Gallups oversikt over de største websidene i Norge.

Det blir det penger av. For den nye medieavtalen gir klubbene i eliteserien og 1. divisjon mellom 25 og 30 millioner til fordeling i 2009.

81 prosent til eliten
- Vi er ikke endelig i mål med beløpet for den digitale potten. Men anslaget lyder på 25,5 til opp mot 30 millioner, sier Boye Skistad i Norsk Toppfotball til NA24 Propaganda.

Les også: Slik fordeles fotballmillionene

81 prosent av potten finner veien til eliteserien, resten til de nest beste. Av totalbeløpet skal 80 prosent fordeles på grunnlag av webtrafikk (av dette 60 prosent til unike brukere, 40 prosent basert på sidevisninger), mens 10 prosent betales ut på basis av storskjerm-utviklingen og 10 prosent på basis av klubb-tv.

Vil skape totalportal
- Vi ønsker at RBK.no skal bli en totalportal der alle som følger Rosenborg må innom. Men trafikken svinger med når det er kamper og avhenger også av hvordan det går sportslig, sier RBK.no-redaktøren.

På det meste har 17-18.000 unike, daglige brukere funnet veien til klubbens nettside.

Redaktøren forteller at Lerkendal-laget startet egen medieavdeling med tre ansatte for to år siden. Nå er de åtte årsverk totalt. Seks arbeider med innholdsproduksjonen. I tillegg til å drive nettsiden, gir avdelingen ut blad, drifter storskjermen og klubbens tv-kanal.

- Kampen om nettrafikken blir en kamp i kampen, og det er veldig morsomt at Brann og Vålerenga også hevder seg så bra, sier RBK.no-redaktør Odd Rune Wolden.

HER ER DEN FØRSTE NETTABELLEN:
1. RBK - 4671 unike besøkende
2. Brann - 3898
3. VIF - 3541
4. AaFK - 2130
5. Stabæk - 1127
6. Viking - 885
7. Start - 882
8. Lyn - 858
9. TIL - 776
10. Odd - 629
11. FFK - 606
12. LSK - 590
13. KIL - 541
14. Ham-Kam - 540
15. Bodø-Glimt - 511
16. Sandefjord - 495
17. Strømsgodset IF - 467
18. Moss - 434
19. Haugesund - 317
20. Molde - 301
21. Sogndal - 277
22. Sarpsborg - 208
23. Bryne - 194
24. Nybergsund - 124
25. Hønefoss - 107
26. Løv-Ham - 100
27. Notodden FK - 91
(Kilde: TNS Gallup, målt i gjennomsnittlig antall unike, daglige besøkende i uke 1 2009)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere