NA24.no

Tonje Hovde Skjelbostad,Fagleder i Forbrukerombudet.
Tonje Hovde Skjelbostad,Fagleder i Forbrukerombudet. Foto: Forbrukerombudet

Reagerer på julekalendere

Sist oppdatert:
- Det er villedende markedsføring, fastslår Forbrukerombudet

Forbrukerombudet advarer mot slue aktører som lurer folk til å akseptere søppelpost, markedsføring i stor skala og dyre abonnementer.Det kan høres flott ut med gratis trekning av flotte premier hver dag i hele desember, men nå advarer Forbrukerombudet:

- Hvis noe høres for godt ut til å være sant, så er det dessverre gjerne det. Vi får stadig pågang fra folk som klager på store mengder spam og stadige henvendelser selv om de har reservert seg mot telefonsalg. Ofte viser det seg at de har deltatt i en uskyldig utseende konkurranse på nettet uten å ha lest vilkårene før de har akseptert dem, sier fagleder Tonje Hovde Skjelbostad hos Forbrukerombudet til NTB.

De får også mange klager fra folk som har fått betale dyrt for daglige sms-er fra julekalenderarrangører:

- Det er både direkte villedende markedsføring og såkalt negativt salg når målgruppen tror de er med på en gratis konkurranse, men i virkeligheten har tegnet et abonnement, sier Skjelbostad

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere