NA24.no


SER FÆRRE YNGRE: TV-ekspert Per Christian Strand Teslo tror unge nordmenn vil fortsette å velge bort vanlig TV.
SER FÆRRE YNGRE: TV-ekspert Per Christian Strand Teslo tror unge nordmenn vil fortsette å velge bort vanlig TV. Foto: Tommy H.S. Brakstad

Rekordlave TV-tall for NRK og TV 2

Sist oppdatert:
Unge seere rømmer TV-kanalene og strømmer til nett-TV. – De eldre utgjør en skadelig høy andel, sier ekspert.

Større tilgjengelighet av innhold på nett er en av årsakene til at unge nå skrur av vanlig TV. I aldersgruppen 12 til 29 år er oppslutningen nå i snitt daglig seing på et bunnivå.

Denne aldersgruppen bruker «bare» én og en halv time på TV.

Det er bare noen år siden dette tallet var på nesten to og en halv time. Det viser tall fra mediebyrået Carat.

Får feil seere

Interessen for TV blant nordmenn over 50 år er derimot rekordstor. Til reklamekjøpernes kanskje store fortvilelse ser nå denne gruppen fire timer med TV hver dag.

– Det betyr at de eldre utgjør en skadelig høyere andel av den totale seermassen, sier TV-ekspert Per Christian Strand Teslo i Carat til Nettavisen.

– Det blir stadig dyrere for annonsørene å nå de yngre seerne. Nå får man mange eldre seere man ikke vil ha, understreker han.

Humorprogrammer skuffer

Det er kanalene til TV3 som når flest seere mellom 12 til 29 år, men det er kanalene til TVNorge som har i snitt får flest daglige minutter blant de yngre. De har over dobbelt så mye per dag i forhold til TV3.

– Hva er grunnen til at de store TV-kanalene fenger stadig færre yngre seere?

– Innholdet blir stadig mer tilgjengelig på nett og det gjør at man ikke har det behovet for å se programmer på vanlig TV, sånn som man hadde før. Det er også mange av de nye satsingene denne høsten som ikke har levert som forventet for kanalene. Dette er i hovedsak alle humorsatsingene til TV 2 og TVNorge, som særlig har skuffet, sier Teslo.

(Saken fortsetter under grafen.)

SKILLER LAG: TV-vanene til unge og eldre har større avstand enn noensinne.

Han påpeker også at det har vært færre viktige live overføringer på TV i år, og viser blant annet til OL og fotball-VM.

– Det er i stor grad slike arrangementer som drar seere til vanlig TV, sier han.

Drama flytter seere

I NRK vet man også hva unge ser mindre av på vanlig TV.

– Dramaserier er fortsatt veldig populært, men det er stadig flere som ser dette på nett, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK til Nettavisen.

Han viser til det er kommet flere konkurrenter på nett til Norge og påpeker at dagens TV-tall har en del mangler når det gjelder å rapportere seertall for unge.

– Aktører som er veldig sterke på nettopp drama. Våre tall viser at 20 til 29-åringene ser neste én time med TV hver dag som ikke er vanlig TV, og dette er i tillegg til vanlig TV. Men vi vet ikke hvor mye tid de unge bruker på HBO og Netflix. Vi har likevel grunn til å tro at dette fort kan tilsvare en mellomstor TV-kanal, sier Tolonen i NRK.

Han understreker at NRK taper mye mindre enn de to største kommersielle gjør blant disse målgruppene.

– Og jeg tror nok det henger sammen med tilbudet, og at vi ikke har så mye drama som de har. Som igjen er den sjangeren som seertiden nok faller mest på, sier analysesjefen.

I TV 2 har man ikke latt seg overraske over utviklingen blant de unge seerne.

– For dem som har fulgt med i timen så er det ikke noe revolusjonerende som har skjedd i TV-bransjen. Vi er inne en fragmentert periode med en enorm teknologi utvikling. Dette etterfølges av en seerutvikling. Totalt sett har forbruket økt på grunn av video i større grad er lettere tilgjengelig, sier TV 2s programdirektør, Trond Kvernstrøm til Nettavisen.

Han sammenligner utviklingen for TV-bransjen med den omveltingen platebransjen har gjennomgått.

– Vi har gjort beregninger som viser at nordmenn fortsatt vil se vanlig TV i 2022, men det er klart at det vil være færre seere enn i dag, fortsetter Kvernstrøm.

– Det er også helt riktig at unge beveger seg over på andre plattformer, men vi har ikke måleverktøy som viser dette i dag. Bildet som blir gitt er derfor feil, understreker han.

Må tenke nytt

Den nye TV-hverdagen tvinger uansett annonsørene og reklamekanalene til å tenke nytt, mener Per Christian Strand Teslo i Carat.

– Hvordan forholder reklamekjøperne seg til at stadig færre unge ser vanlig TV?

– Hvis man har denne målgruppen så må man begynne å tenke annerledes i forhold til å bygge den dekningen man skal i målgruppen. Det betyr at TV fremdeles er viktig, men man må i mye større grad supplere med digitale medier, sier Per Christian Strand Teslo i Carat.

–  Man ser mer videoinnhold enn det man har gjort noen gang. Det er bare det at det skjer på flere flater. Som annonsør er det vanskeligere å nå yngre på TV. Det endrer tankegangen på hvordan man kan lansere reklamekampanjer, fortsetter han.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere