NA24.no

Så mye ser du på tv

Sist oppdatert:
Vi så mindre på fjernsyn i fjor. Det merkes hos tv-kanalene.

Vi så to minutter mindre på tv hver dag i fjor, sammenlignet med året før. Men tro ikke at vi bruker liten tid på fjernsyn.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

For en gjennomsnittlig nordmann så på tv i over to og en halv time hver eneste dag. Eller 154 minutter om du vil, mot 156 minutter året før. Det viser tall TNS Gallup har utarbeidet.

Under timen
Og tro heller ikke at du er alene om å se på tv i de 154 minuttene. Ifølge tallene gjør 68 prosent av oss det hver dag. Det er 1 prosent færre enn året før, og hele17 prosent færre enn på midten av 1980-tallet.

Fortsatt er det NRK1 vi bruker mest tid på, men statskanalen er den som går mest tilbake, målt i minutter. Mens vi satt 62 minutter hver dag og så på hovedkanalen i 2006, brukte vi 58 minutter daglig i fjor.

Dermed har NRK1 falt under den magiske seertiden av en time.

Nye kanaler redder
Med unntak av TVNorge går samtlige av de fem store tv-kanalene tilbake i seertiden. TV 2 går tilbake fra 47 til 44 minutter, men TV3 og NRK2 begge mister ett minutt og ble sett på henholdsvis 8 og 5 minutter daglig.

- For mediehuset totalt går vi jo ikke tilbake. Det er klart at vi vet at når vi etablerer fire nye kanaler så tilbyr de innhold som vil i noen grad konkurrere med TV 2. Dette er en del av medieutviklingen og for mediehuset er vi veldig fornøyd med tallene, sier informasjonssjef i TV 2 Marianne Røiseland.

TV 2 mistet også litt av fotfestet blant seerne. To prosent av de som i 2006 så på TV 2 på en gjennomsnittsdag forsvant bort fra hovedkanalen.

TV 2 Zebra ble sett på fire minutter hver dag, mens TV 2 Nyhetskanalen og TV 2 Filmkanalen begge ble sett på ett minutt daglig.

Stabil lillebror
TVNorge holder seg stabilt på 15 minutter daglig. Samtidig faller andelen som ser på TVNorge på en gjennomsnittsdag med en prosent til 30 prosent.

- Det er jo hyggelig. Vi hadde forberedt at de store skulle få juling med tanke på veksten de små kanalene har hatt, sier TVNorge-sjef Morten Aass.

De små kanalene Aass referer til er kanaler som Discovery, MTV, FEM og lignende. Til sammen har disse kanalene økt den daglige seingen fra 16 til 23 minutter.

Sammenlignet med for ti år siden ser vi nesten ti minutter mer på tv, men i forhold til toppåret i 2004 ser vi 12 minutter mindre på tv hver dag.

Vil øke
Å holde seg stabil gjennom et år hvor ekspertene ropte krise for tv-bransjen gjør noe med ambisjonene i TVNorge for inneværende år.

- Vi har hatt en veldig god start på året og føler at vi er i ferd med å snekre sammen en høst som ser veldig bra ut. Vår ambisjon er å øke litt i år. Spesielt på seertiden, konkluderer Aass.

Har du medietips? Kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere