NA24.no

Schibsted skal granskes av Konkurransetilsynet. Bildet viser kopnsernsjef Rolv Erik Ryssdal.
Schibsted skal granskes av Konkurransetilsynet. Bildet viser kopnsernsjef Rolv Erik Ryssdal. Foto: Berit Roald \ NTB scanpix

Satser hardere på Finn.no-kloner

Schibsted fortsetter å bli et rubrikkselskap med medier attåt.

Schibsted Media Group har onsdag lagt frem sin rapport for 3. kvartal 2013, som viser driftsinntekter på 3,65 milliarder kroner.

Konsernet som blant annet eier aviser som VG, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Aftenposten fortsetter å få et stadig større fokus på nettannonseringen, som Finn.no.

For det er ingen tvil om at der det stadig blir færre lesere av papiraviser så er nettannosering i kraftig vekst.

Den underliggende veksten i inntekter var 2 prosent. Online rubrikk-segmentet økte sine underliggende inntekter med 13 prosent, 17 prosent eks. Spania.

Brutto driftsresultat (EBITDA) var 437 millioner kroner (518 mill.).

EBITDA før organiske investeringer i Online rubrikk var 672 millioner kroner, en økning på 4 prosent sammenlignet med samme periode i 2012.

- I løpet av tredje kvartal 2013 har vi videreutviklet våre posisjoner både innenfor online rubrikk og i mediehusene. Vi er tilfreds med å kunne presentere et godt kvartal, hvor driftsresultatet (EBITDA) økte med 4 prosent til NOK 672 mill., når man ser bort fra økte organiske investeringer i Online rubrikk, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

- I 3. kvartal har vi oppnådd god vekst i de viktigste etablerte online rubrikkvirksomhetene i Norge, Sverige og Frankrike. Der styrker vi fundamentet for fremtidig vekst ved å utvikle nye tjenester og segmenter. Vi ser også en lovende utvikling i andre etablerte virksomheter som for eksempel i Italia, Østerrike og Irland. I Spania ser vi enkelte positive resultater av vårt forsterkede fokus på markedsandeler og trafikkvekst den siste tiden, sier Rolv Erik Ryssdal.

Nettannonseringen skal nå videre ut i verden, nå er det Sør-Amerika og Asia som står for tur.

- Samtidig går vi videre med betydelige investeringer gjennom utrulling av velprøvde online rubrikk-konsepter i nye markeder. Vi er nå i ferd med å sette i verk det nye joint venture-oppsettet, hvor Telenor blir en likeverdig partner i utvalgte markeder i Sør-Amerika og Asia. Å få inn Telenor vil gi oss enda større operasjonell og finansiell styrke til å oppnå attraktive nummer én-posisjoner, sier Rolv Erik Ryssdal

For avisene fortsetter jobben med å gå fra papir, som stadig får færre lesere, til nett og mobil.

- I mediehusene ser vi stadig tydeligere resultatene av vår langsiktige fokusering på digital utvikling. Både mobil og web-tv vokser svært hurtig i form av rekkevidde og inntekter. Nye konsepter er lansert med stort hell, for eksempel Aftonbladets «Brottcentralen» og VGTVs nye serier. De digitale annonseinntektene økte med 18 prosent i mediehusene i tredje kvartal. I VG og Aftonbladet står digitale annonseinntekter nå for nesten to tredeler av de samlede annonseinntektene. Dette er oppmuntrende signaler for oss midt i en rask digital omstilling av virksomheten, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere