RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Scorer på Facebook

Sist oppdatert:
Norske nettsteder merker Facebook-effekt.

Flere av de største norske nettstedene har tatt i bruk funksjonen «del denne saken på Facebook».

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Uttellingen har imidlertid vist seg å variere stort. VG og Dagbladet har knapt merket noen trafikkøkning, mens Aftenposten og Start har rekruttert nye lesere.

- Ikke merkbart
Analysesjef Geir Larsen i VG sier de foreløpig ikke har merket noen Facebook-effekt.

- Det er helt marginalt hva som har kommet av trafikk fra Facebook. Vi snakker om promiller, men det er ikke dermed sagt at det ikke kan bli en bidragsyter. Vi ser foreløpig på dette som en av mange distribusjonskanaler, sier Larsen til NA24 Propaganda.

Heller ikke utviklingsredaktør Jan Toresen i DB Medialab har høstet noen Facebook-effekt ennå.

- Det fungerte brukbart i begynnelsen, men etter hvert som Facebook tok bort linkene som lå på sidene til de som er linket opp som venner, har det gått tilbake. Det er klart at Facebook med det antallet brukere de har, er interessant for Dagbladet å være til stede på, men foreløpig har ikke dette hatt noen nevneverdig effekt, sier Toresen.

Fungerer på noen stoffområder
Redaksjonssjef Frank Gander i Aftenposten Medialab sier at det foreløpig nok er start.no som har hatt best effekt av Facebook-funksjonaliteten.

- De har i hvert fall hatt en betydelig trafikkøkning etter at dette kom. Vi har også merket en trafikkøkning, og det er særlig på tester og spørrekonkurranser. Det kommer også noe trafikk fra Facebook på andre saker og da er det gjerne kuriosastoff eller «hard news». Folk oppholder seg mye på Facebook, og da er det klart at det er interessant for oss å være til stede. Målet er å rekruttere flere og nye lesere, og det har en god effekt å få en sak anbefalt av en venn, sier Gander.

Start.no skal ha økt trafikken fra Facebook betydelig med quiz og tester, men det har ikke lykkes NA24 Propaganda å få noen kommentar derfra.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere