NA24.no


TAPER TERRENG: «Anno» sliter med å fange interessen blant norske TV-seere.
TAPER TERRENG: «Anno» sliter med å fange interessen blant norske TV-seere. Foto: NRK

Seerne flykter fra «Anno»

Sist oppdatert:
Aldri før har realityserien hatt færre seere.

«Anno» har fått en tung start på det nye året. Programmet onsdag kveld leverte tidenes dårligste seertall.

Programmet hadde «kun» 518.000 seere. NRK-serien er nå inne i sin tredje sesong.

Tilsvarende program i 2015 og 2016 hadde henholdsvis 666.000 og 664.000 seere, og forrige bunnotering ble satt i slutten av januar i fjor med 557.000 seere.

– Norske tv-kanaler har mye godt innhold og sterke tall for tiden, og det er positivt at publikum konsumerer så mye norsk innhold i en tid hvor vi ser større og større migrasjon til internasjonale strømmetjenester, sier prosjektredaktør Unni Ødegård i NRK til Nettavisen. 

Taper mot TV 2

Svært mange av seerne faller også utenfor det en reklamekanal vil definere som kommersielt interessante seere. Bare 20 prosent av seerne er i den ettertraktede aldersgruppen 20–49 år.

– Kanalen NRK 1 har en stor andel eldre seere. Anno har høyere andel yngre seere enn snitt for flaten, vi ser at andelene blant tenåringene er veldig gode, noe som vitner om at programmet sees av hele familien, fortsetter Ødegård i NRK.

Snittet så lagt i sesongen er også langt dårligere enn tidligere sesonger, og ingen programmer har så langt hatt over 800.000 seere.

– «Anno» står seg veldig godt i det sterke konkurransebildet vi har denne sesongen. Seertallene øker utover uken når vi tar med alle publiseringsplattformene. Total skjermrating, såkalt TSR, for første uke ligger nå fra 800.000 til 900.000 seere, sier Ødegård i NRK.

Les også: Her er de nye  «Anno»-deltakerne

Til sammenligning har TV 2-suksessen «Farmen kjendis» rundt halvparten av seerne i alderen 20 til 49 år. Programmet som nesten går samtidig med «Anno» har også langt flere seere.

Sendingen onsdag hadde 720.000 seere.

Omtalemagnet

TV 2 er selvfølgelig strålende fornøyd med «Farmen»-tallene.

– Det er fantastisk å se at «Farmen kjendis» holder seg på et veldig høyt nivå, sier informasjonsdirektør Jan-Petter Dahl i TV 2 til Nettavisen.

– Hvordan forklarer du at «Farmen» klarer seg lagt bedre en «Anno»?

– «Farmen» har vært en bauta på TV i årevis, og det er hyggelig å se at seerne fortsatt trykker dette unike programmet til sitt bryst. Det er  morsomt å se at folk er så utrolig engasjert i innholdet. Vi merker det i sosiale medier og norske medier. Det er ikke mange timene mellom hver gang «Farmen» diskuteres eller omtales, sier Dahl i TV 2.

Les også: TV 2 knuser NRK

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere