NA24.no

(Scanpix)

Selger reklame for 1800 mill.

Sist oppdatert:
Bare på én kanal - og bare for i dag.

Det er elleville summer, men det er Super Bowl - så klart. Den største enkeltstående idrettsbegivenheten med tilhengere verden over, er også den største enkeltstående reklamebegivenheten.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Den amerikanske fjernsynskanalen NBC sier at de har solgt reklameplass til 32 aktører som skal sendes i forbindelse med Super Bowl-arrangementet i natt, norsk tid. Det er solgt 67 reklameplasser.

Krise? Hvilken krise?
Og reklameplassen er rekorddyr. NBC håver inn hele 206 milloner dollar, eller om lag 1500 millioner kroner i løpet av kampen. I løpet av hele dagen håver NBC inn 261 millioner dollar, eller om lag 1800 millioner reklamekroner.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

NBC uttrykker til AP at selskapet ikke hadde trodd på nok en reklamerekord, nå som vi er inne i den verste finansielle krise på mange tiår.

- Unik amerikansk dag
Super Bowl har over 100 millioner seere bare i USA, og de aller fleste følger også med på reklamepausene - da disse ofte inneholder god pauseunderholdning. Reklamene har i år gått for nærmere tre millioner dollar for 30 sekunder på skjermen. Det tilsvarer drøyt tjue millioner norske kroner.

- Disse summene viser hvor god NFLs (National Football League) merkevare og omdømme egentlig er, og viser at Super Bowl er en svært viktig TV-begivenhet, også i disse krisetider, sier Jeff Zucker, konsernsjef i NBC Universal, til AP.

Han fortsetter:

- Super Bowl har blitt en av våre viktigste begivenheter, en unik amerikansk dag. Akkurat det har annonsørene sett verdien av.

Se dem på nett
Reklamene vil bli vist på NBC.com og Superbowl.com nesten umiddelbart etter at de har gått på lufta.

Står bak merkevarebyggingen
Landor Associates har de to siste årene utviklet identiteten til verdens største enkeltstående sportsarrangement.

- Med over en milliard seere verden over er det klart vi som selskap er stolte av å ha utviklet denne identiteten. Den visuelle identiteten blir å se på alt markedsføringsutstyr, reklame, NFL sin hjemmeside og spilleruniformene. Dette var selvsagt også en av utfordringene, da identiteten må fungere på alt fra gress, klær, pølser og selvsagt selve lærballen, sier Hans Megård, direktør for Landor Norden.

Selskapet er et av verdens ledende design- og brandingbyråer og har 24 kontorer i 18 land.

Landor har i Norden vært med på å utvikle kjente bedriftsidentiteter for Telenor, Telia, SAS, Statoil og Nordea.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Få de viktigste nyhetene rett på mobilen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere