NA24.no

Siklet på Elle i fire år

Sist oppdatert:
Hjemmet Mortensen har siklet på den norske Elle-utgiveren siden 2003. Tirsdag kulminerte samtalene i kjøp.

Tirsdag ble det kjent at Hjemmet Mortensen kjøper det norske selskapet til Elle-utgiver Hachette Filipacchi. Dermed styrker Hjemmet Mortensen i to segmenter.

NA24 - din næringslivsavis

- Vi har hatt en dialog gående over lengre tid, og den har vi nå fått på plass i form av et kjøp. Elle har en sterk posisjon i kvinnesegmentet, hvor vi fra før har Kamille og Det Nye. Vi vil som et resultat av dette oppkjøpet få en klart sterkere posisjon i dette segmentet. Det samme gjelder også i interiørsegmentet, sier administrerende direktør i Hjemmet Mortensen, Anne Britt Berentsen, til NA24 Propaganda.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Millionavtale
Berentsen vil ikke kommentere hvor mye avtalen er verdt.

- Det synes jeg ikke er relevant i denne sammenheng, det er klart at det er to parter som skal enes og det er ikke alltid like lett, men nå har vi fått det til.

Avtalen de to selskapene har inngått går ut på at Hjemmet Mortensen har kjøpt lisens for å publisere Elle og Elle Interiør i Norge. Avtalen koster etter det NA24 Propaganda erfarer flere millioner kroner årlig.

- Dette er første steg i vår plan om å lisensiere utgivelsen av våre blader fremfor å drive produksjonen selv. Dette er en plan som ble lansert i januar og Norge er første ut. Hvilke land som vil følge jeg kan ikke si noe om, forteller talskvinne i Lagardère Active, Valérie Blondeau, til NA24 Propaganda.

Tøft marked
Det norske markedet har vært problematisk for Hachette fordi Hjemmet Mortensen er medeier i den største distributøren i landet, Bladcentralen, som Hachette ikke har fått innpass hos.

- I Paris har de nok innsett at slik er det norske markedet. Så de har nok innsett at det er en fordel at landets største utgiver også står som eiere av Hachette, sier Elles norske sjef, Signy Fardal, til NA24 Propaganda.

Hjemmet Mortensen har i flere år vært fysne på Hachettes norske virksomhet og har ifølge Fardal vært i dialog om å få til samarbeid siden 2003. Siden har også flere andre magasinutgivere flottet seg til for et eventuelt kjøp.

- Det har ikke vært slik at vi la oss ut på markedet. Hjemmet Mortensen tok kontakt i 2003 og har vært interessert hele veien, det har også andre vært, men det har ikke vært offisielt, forklarer Fardal.

Enn så lenge skal Elle-bladene fungere som eget selskap i gruppen.

- Dette er et eget selskap og vil fortsette slik de er nå i første omgang. Så det blir ingen endring slik vi ser det nå. , konkluderer Berentsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere