NA24.no

Skviser norske sponsorer

Sist oppdatert:
Pengesterke tyskere skviser norske sponsorer fra internasjonale skiarenaer.

Ramsau 1999. Nordmenn dro i hopetall til den østerrikske byen for å få med seg Bente Skari og Thomas Alsgaard stikke av med gull i ski-VM. Flere tusen nordmenn kunne heie på norske langrennsstjerne blant norske sponsorskilt.

NA24 - din næringslivsavis

Ski-arenaen var plastret med kjente norske merkevarer som VG, Olden, Icopal og Synnøve Finden. De ble lokket nedover av den daværende sponsorkongen Terje Bogen, med sterkt reduserte priser.

Har blitt dyrere
Sapporo-VM 2007. Internasjonale giganter har presset opp prisene. Da Odd-Bjørn Hjelmeset og Frode Estil spurtet om femmilsgullet var det tyske selskaper som Viessmann, Erdgas og E-on, sportskjeden Intersport og den japanske bilfabrikanten Suzuki som prydet stadion.

- Under Ramsau-VM var det Sponsor Service som solgte inn sponsorrettigheter. Norske selskaper hadde kjøpt skilter og dominerte arenaen. Men i etterkant har tyske selskaper fattet interesse. Det har blitt for dyrt norske selskaper, sier Lars Brockstedt Svendsen, partner i sponsorselskapet Sponsor Insight, til NA24.

Prisene på arenasponsing har hoppet i været.

- Det har vært en formidabel prisøkning, og det er ikke alle som finner det regningssvarende, sier BI-professor Hans Mathias Thjømøe, som forsker på blant annet sponsing.

Populært i Tyskland
Nordiske grener har blitt populært i Tyskland, og det har tyske selskaper som Ruhrgas og Viessmann oppdaget. De presser prisene opp, slik at norske selskaper ikke lenger har råd til å delta.

- Skiidretten er blitt mer i vinden i Tyskland. Sponser du et internasjonalt skirenn, eksponeres du mye i Norge, men har du ikke forretning i Europa er det ikke noen vits å bruke penger på det, sier Brockstedt

Annonserer norske selskaper på arenaen under ski-VM, treffer de 300 millioner tv-seere. En norsk bedrift som bare har et marked i Norge, kan ikke forsvare utgiftene til det.

- I Tyskland bor det nesten 100 millioner mennesker. De kan forsvare en slik investering for å nå frem til sin befolkning, sier Thjømøe.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere