NA24.no

Foto: Tommy H. Brakstad

Slik er årets avisberegninger

Sist oppdatert:
Medietilsynets beregninger for aviseierskap i regionene er nå klare.

De ferske tallene viser at det fortsatt er sterk konsentrasjon i enkelte medieregioner. I noen områder bidrar imidlertid gratisaviser til å endre situasjonen.

Fredag publiserte Medietilsynet eierskapsberegninger for avis, fjernsyn og radio på nasjonalt nivå. Tilsynet foretar også beregninger for aviseierskap på regionalt nivå, ettersom medieeierskapsloven inneholder regionale eierskapsbegrensninger for dagspressen. Det er tallene for regionene Medietilsynet nå presenterer. Grensen for betydelig eierstilling i mediemarkedet regionalt er satt ved kontroll med 60 prosent av dagsopplaget i en medieregion. Grensen har betydning når Medietilsynet vurderer oppkjøp av enkeltaviser eller av konserner som har aviser i medieregionene.

Nedgang for konsernene i øst og sør
A-pressens oppkjøp i Halden Arbeiderblad sommeren 2010 medførte at A-pressen passerte 60 prosent i medieregion Østvika. Medietilsynets beregninger for 2010 viser at A-pressen i ettertid har gått noe tilbake i regionen, og at opplagsandelen er så vidt under 60 prosent.

Det er spesielt i Vestvika og på Sørlandet at det har vært markante endringer fra 2009 og 2010. I Vestvika skyldes endringene hovedsakelig etableringen av gratisavisa Byavisa Drammen, mens på Sørlandet er gratisavisene TS-avisa Aust-Agder og TS-avisa Vest-Agder nå tatt inn i beregningene. Generelt viser dette hvilken betydning gratisavisene kan ha for Medietilsynets vurdering av avisoppkjøp på regionalt nivå. For gratisavisene teller en tredel av distribusjonstallet med i beregningen.

Oppkjøp gir endringer i Trøndelag og Nord-Norge
Foruten Halden Arbeiderblad-saken, hvor Medietilsynet gjorde vedtak høsten 2010, vurderte tilsynet blant annet Polaris Medias oppkjøp i Sortlandsavisa, Vesteraalens Avis og Trønder-Avisa, og Trønder-Avisas oppkjøp i Levanger-Avisa og Snåsningen. Disse oppkjøpene har til en viss grad hatt utslag for A-pressen, Polaris og Trønder-Avisa i medieregionene Nord-Norge og Trøndelag.

Avismarkedet i Norge er delt inn i ti medieregioner. Kun aviser med utgiversted i regionen tas med i beregningen av regionale opplagsandeler. Medietilsynets beregninger er basert på de offisielle opplagstallene for 2010 fra MBL og LLA.

Se alle tall hos medietilsynet her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere