NA24.no

Foto: Shutterstock (Shutterstock)

Slik handler vi på nett

Sist oppdatert:
Alderen din påvirker handlemønsteret.

NA24 har fått tilgang til nettundersøkelsen nettbutikken MPX har gjennomført, MPX Monitor.

Dette er den største undersøkelsen gjennomført av folks handlevaner på nett i Norge så langt, og er gjennomført i regi av Opinion.

Nordlendinger er konger av netthandel
Undersøkelsen har flere interessante funn. Det er klart at det er nordlendingene som er konger av netthandel i Norge. I tillegg til dette viser undersøkelsen av Agderfylkene også er ivrige brukere av netthandel.

Sinkene på netthandel bor i trønderfylkene. Undersøkelsen viser at tilgjengelighet og større utvalg er hovedårsakene til at folk handler på nett, mens prisen er av mindre betydning.

MPX Monitor viser videre at kvinnene er i ferd med å erobrer den tradisjonelle mannsbastionen som nettet har vært til nå, og har tatt igjen «gutta» på netthandel. Kvinnene kjøper mest bøker, klær/sko, barneklær/leker, helsekost, hår/hudpleie når de handler på nett. Mennene tviholder fortsatt på netthandel av duppeditter, data/IT, spill og teknologi.

Kjøp av billetter til kulturopplevelser topper listen over «mest kjøpt» med 78 prosent, foran reiser med 77 prosent og data og forbrukerelektronikk 62 prosent.

En liten, artig digresjon i den store undersøkelsen er at det er at flere menn enn kvinner som kjøper erotiske artikler på nett. En annen del av undersøkelsen viser at det går en kløft på 50 år når det gjelder folks netthandelsvaner. Jo eldre man er, jo mer skeptisk er man til nettet, viser undersøkelsen.

Store forskjeller på by og land
MPX Monitor-undersøkelsen viser videre at det er store forskjeller mellom by og land.

Folk i byene kjøper mer kino- og konsertbilletter, mens handlende i landskommuner har større fokus på helsekost, interiør, barneklær, leker, bilrekvisita og verktøy. Beboere i Oslo kjøper mer lån, forsikring og andre finansprodukter på nettet enn landsgjennomsnittet.

Andelen kunder som kjøpte musikk under sitt siste nettbesøk er større i ”rockelandsdelen” Midt-Norge enn i resten av landet, mens folk i Agder-fylkene og Vestfold er mer opptatt av å kjøpe helsekost, kropps- og velværeprodukter enn landsgjennomsnittet. Nedlasting av filmer på nettet er et større byfenomen enn ute i distriktene.

Kjøp av mat og drikke er et utpreget storbyfenomen, fordi tilgjengeligheten og utvalget er betydelig bedre enn på landsbygda, viser undersøkelsen til MPX.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere