RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Norge har fire dagligvarekjeder, som til sammen kontrollerer hele dagligvaremarkedet. Forbrukerrådet skisserer nå hvordan en dagligvareportal kan flytte noe av makten over til forbrukerne.
Norge har fire dagligvarekjeder, som til sammen kontrollerer hele dagligvaremarkedet. Forbrukerrådet skisserer nå hvordan en dagligvareportal kan flytte noe av makten over til forbrukerne. Foto: Forbrukerrådet/Montasje

Snart klart for dagligvareportal

Sist oppdatert:
Forbrukerrådet:- Slik vil morgendagens dagligvaremarked se ut.

Norge har fire dagligvarekjeder, som til sammen kontrollerer hele dagligvaremarkedet. Forbrukerrådet skisserer nå hvordan en dagligvareportal kan flytte noe av makten over til forbrukerne.

Forbrukerrådet mener det i dag er for vanskelig for forbrukerne å orientere seg, og at det nærmest er umulig å sammenligne matvarer mellom de ulike kjedene på egenskaper som pris, opprinnelse og kvalitet.

Forbrukerrådet ønsker at forbrukermakten skal styrkes og at forbrukerne selv skal bestemme utgangspunktet for egen handlekurv. En dagligvareportal vil gi forbrukerne mer informasjon om dagligvarer og bedre tilgang til mulige leverandører.

- Vi ønsker at forbrukere skal kunne klikke seg inn på en nøytral markedsplass på nett, der forbrukerne kan få informasjon om hvor man kan få tak i varer fra små og store leverandører. Dette kan være leverandører som både står utenfor og innenfor de store dagligvarekjedene i dag, sier forbrukerpolitisk direktør Audun Skeidsvoll i Forbrukerrådet i en melding.

- Bør få flere valgmuligheter
- Det norske dagligvaremarkedet skal ikke tilpasses en håndfull kjøpmenn. Det skal tilpasses oss fem millioner nordmenn som hver dag er avhengig av norske dagligvarebutikker. Vi tror det ville være til stor hjelp at vi ved noen få klikk vil kunne få en oversikt og sammenligne matvarer, både utvalg, egenskaper, næringsinnhold og pris. Derfor skisserer vi en løsning for hvordan dette er mulig å få til, sier Skeidsvoll i meldingen.

Nye måter å handle på
Nøkkelen er handlelister. Forbrukerrådet ønsker en dagligvareportal som åpner for å lage handlelister som hver enkelt av oss kan sette sammen, avhengig av de varene vi ønsker oss. Ønsker du å unngå vegetabilsk fett, eller å ha mest mulig økologisk mat, er det de varene du får som førstevalg. Det skal også være mulig å velge pris som det viktigste kriteriet. Handlelisten skal du kunne ta med deg på din smarttelefon.

Forbrukerrådet mener at det er fullt mulig å hente opplysninger om egenskaper og priser ved produktene, som er digitalisert i et system, både hos den enkelte kjede og leverandør, og i Nielsens register. Samtidig har Forbrukerrådet god erfaring med pris- og kvalitetsinformasjon og datainnhenting til disse.

Dagligvareportalen kan bygges over samme lest som Finansportalen.no, en tjeneste Forbrukerrådet allerede har hatt suksess med. Utfordringen er å få levert varene til den enkelte som bestiller. I England har dagligvaregiganten Tesco dratt i gang et lignende tilbud, hvor de andre store kjedene er med i samme nettbutikk. Der kan man sammenligne priser og samtidig bestemme i hvilken butikk du vil hente og betale de ferdigpakkede varene du har bestilt. Men for mange av oss vil dette også handle om en bedre oversikt i de butikkene vi allerede benytter.

Du bestemmer
- Det finnes en rekke leverandører som ikke har kommet inn i varmen hos de fire store kjedene. Ideelt sett skal varer fra disse leverandørene være tilgjengelige på dagligvareportalen. Når forbrukerne selv kan kjøpe disse varene utenom kjedene, gir det dem mer makt, sier Skeidsvoll.

En av de store leverandørene av spesiallagede matvarer fra rundt om i landet, er Bondens marked.

- Aktører fra flere regioner sitter nå og diskuterer en mer samlet form for distribusjon av varer fra lokale småskalaprodusenter, sier daglig leder Aina Bartmann i Bondens marked til Aftenposten.

- Vi stiller oss positive til initiativet til Forbrukerrådet, legger hun til. Rema 1000 har allerede sagt til Forbrukerrådet at de gjerne bidrar med det de kan. Også ICA Norge og COOP er positive til Forbrukerrådets idé, selv om COOP gjerne vil se utviklingen litt an før de kaster seg på. NorgesGruppen, som eier kjeder som Meny, Spar, Kiwi og Joker, er mer tilbakeholdne.

- Det høres litt urealistisk ut, men jeg skal ikke være helt avvisende før vi får vite mer om prosjektet, sier Per Roskifte til Aftenposten, men legger til at de aldri er mot dialog.

Kan spare titusener av kroner
Å få pakket og levert matvarer vil trolig koste mer enn å gå i butikken selv. Men Forbrukerrådet mener det er titusener å spare på å planlegge handlingen bedre.

- Vi ønsker å gjøre det lett for forbrukerne å handle, og vi vil at de skal vite at de gjør et valg når de handler. Det er makt til å skape endring i slike valg, understreker Skeidsvoll i meldingen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere