NA24.no

Foto: Bildemontasje (Shutterstock/Nettavisen)

Solgte reklame for 3,5 milliarder

TV- og nettreklamen er i førersetet.

I tredje kvartal vokste medieinvesteringene med tre prosent sammenliknet med tilsvarende kvartal 2009. Samlet omsatte reklamemarkedet drøyt 3,5 milliarder kroner i kvartalet og nær 12 milliarder kroner hittil 2010, melder Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

TV- og Internettreklame er de sterke driverne i oppgangen, Også dagspressen viser imidlertid tydelig vekst sammenliknet med 2009. Andre medier som øker sine reklameinntekter i dette kvartal er kino, uadressert direktereklame, ukepressen, fagpressen, utendørsreklame og radioreklamen.

- Høytrykket i markedet er ikke stabilt. TV- og nettreklamen vokser med stor kraft, men flere andre medier viser ingen stabil vekst, sier daglig leder Magnus Anshelm, i meldingen.

- Dagspressen viser styrke ved å øke sine reklameinntekter mer enn markedet. Australieren Rawsons påstander om dagspressens snarlige død er ikke bare overdrevet, men direkte feilaktig. Dagspressen kommer trolig til å ha en sterk posisjon i mediemiksen i mange år framover. Det er Ola og Karis lesevaner som avgjør dette, avslutter Magnus Anshelm.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere