NA24.no

Foto: Norges Bank

Stadig mer reklamekroner

Sist oppdatert:
Rekordsterk vekst i mai.

Mai måned viste en økt internettomsetning på totalt 22 prosent sammenlignet med samme måned i 2010. Det ble omsatt annonser for hele 224 millioner kroner og mai tangerer rekorden fra mars i år med den høyeste omsetningen noensinne.

Stadig nye rekorder
Merkevareomsetningen fortsetter å øke i et forrykende tempo, og i mai økte den totalt med 16 % i forhold til mai 2010. I Rubrikksegmentet ser vi at Stilling ledig har økt med utrolige 53 % sammenlignet med samme periode i 2010.

- Akkumulert kan vi vise til en vekst i årets fem første måneder på 15 % sammenlignet med samme periode i 2010, som gir en totalomsetning på nesten 980 millioner. - Den sterke veksten vi ser innen displayannonsering viser en trend som man nå ser over hele verden, sier daglig leder av INMA, Anders Willstedt, i en kommentar.

- Den europeiske annonseomsetningsrapporten i Europa for 2010 (AdEx) ble presentert av IAB Europe tidligere i denne måneden, og bekrefter at displayannonsering vokser i hele Europa. Display har overtatt søkreklame som det raskest voksende online annonseformat i Europa, med en gjennomsnittlig vekst på over 21%. Søk, som har vært katalysatoren for online annonsevekst de siste årene, økte med 15% i samme periode, forteller han, og konkluderer: Denne rennesansen for displayannonsering vi nå ser, beror sannsynligvis på at man nå har begynt å få opp øynene for at internett også fungerer veldig bra for til brandbygging. Video, mobil og sosiale medier har bidratt til den kraftige økningen til Display, avslutter Willstedt i meldingen.

Kunder med sterkt digitalt fokus
Veksten bekreftes av Dagbladet som kan vise til sterke tall på merkevare/display den siste tiden.

- Omsetning på merkevare for mai 2011 er løftet med 33 % sammenliknet med mai 2010. Det er godt over våre forventninger og prognoser, sier Kent Jordet som er digital Salgsdirektør i Dagbladet.

- Akkumulert er vi også klart foran markedet totalt på året, hvor omleggingen av annonseløsningen har vært nøkkelen til suksess. Kundene våre har et strekt digitalt fokus hvor forventningen er at Dagbladet.no skal ligger i forkant av utviklingen og tilby kreative løsninger som sikrer målsetningene, forteller han og fortsetter:

- Parallelt med en sterk økning i omsetningen opplever vi også en stor interesse for mobilutgaven. Markedet er preget av stor kunnskapshunger og effektive kommunikasjonsløsninger, noe som har gitt seg utslag i en omsetningsvekst på 4,5 ganger forrige års omsetning.

- Vi er veldig godt fornøyd med disse resultatene. Vi hadde et «all time high»-resultat i 2008, og et vanskeligere år i 2009 som de fleste andre i markedet. Nå er vi for fullt tilbake og sikter mot et sterkt resultat for 2011, avslutter salgsdirektøren.

Rubrikk viser fortsatt styrke
På rubrikksiden øker, som tidligere nevnt, stilling ledig med hele 53 % i mai måned sammenlignet med mai i fjor. Bil/Motor øker med 23 %, Eiendom med 37 % og kategorien annet øker med 10 %.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere