NA24.no

Foto: Statoil

Statoil ble tatt på senga

Sist oppdatert:
Men ikke Posten - varemerkesøknader blir publisert.

(NA24-Leserinnlegg): Det er mye å lære av å sammenligne Statoil og Posten når det gjelder håndtering av varemerkesøknader for nye og hemmelige logoer og navn. Statoil ble tatt på senga onsdag kveld da NA24 kunne offentliggjøre Statoils nye logo. Patentstyret hadde publisert Statoils søknad om varemerke, og den ble funnet av oss som en del av regelmessig markedsovervåking som vi i Leogriff gjør for kunder. Nye logoer og navn er en god kilde for hva konkurrenter planlegger å gjøre.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Det er patentbyrået Zacco som har levert inn søknaden for Statoil, og det er to ting som gjorde det åpenbart at dette er Statoils nye logo:

* Det sto at søkeren var StatoilHydro, og

* Statoil-navnet lyste mot oss i figuren.

Disse to tingene kunne vært gjort annerledes, og derved kunne Statoil unngått å bli tatt på senga og tvunget til å gå ut med sin nye logo før de var klare:

* De kunne ha levert inn en søknad om et rent figurmerke, uten Statoil-navnet på. «Statoil» i seg selv er godt beskyttet med egne varemerkeregistreringer, så eneste grunnen til å ta det med her, er om patentbyrået og Statoil er kommet til at figuren i seg selv ikke er god nok som varemerke. Det vil si at denne stjernerosetten ligner så mye på andre varemerker at patentstyret ikke ville gå med på å registrere den. Om det er slik, er valget av logo ganske dårlig, og designbyrået har gjort en slett jobb. Jeg heller til at det ikke er slik og at dette er dårlig fotarbeid.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

* De kunne også ha levert inn søknaden i patentbyråets navn – og så senere overført den til StatoilHydro. Varemerker er en immateriell rettighet som kan kjøpes og selges – og det koster ingen ting å bytte eier på et merke i Norge.

Da Posten kom med sin nye logo, og Bring med nytt navn og logo var det nesten samme sak. Leogriff gjorde markedsovervåking og vi fant logoene og det nye navnet i juni 2008 – de ble offentliggjort av Patentstyret da - mens Posten ikke lanserte logoene før i september. Forskjellen var at Posten og deres patentbyrå Protector, gjorde alt riktig: De leverte søknaden i patentbyråets navn og passet på at det ikke sto «Posten» noe sted. Grunnen til at vi likevel skjønte at dette var Posten, var rett og slett at vi visste at de brukte dette patentbyrået og at det innimellom i varefortegnelsen (listen over det man søker om varemerke for) sto ord som «postkasse» og «filatelistiske produkter i form av frimerker». I tillegg var varefortegnelsen identisk med andre registreringer fra Posten.

Forskjellen var at Posten og deres patentbyrå Protector, gjorde alt riktig

Når man velger et nytt navn eller logo er det viktig å tenke gjennom når og hvordan man søker om varemerke. Statoil gjorde rett i å søke varemerke tidlig, og det kan ofte være en viktig del av prosessen å få en tilbakemelding fra Patentstyret på om det er mulig å registrere merket, før man lanserer det med brask og bram, men denne gangen gikk det litt for raskt i svingene for Statoil, oops – StatoilHydro, mener jeg.

Haakon Thue Lie er partner i Leogriff AS og arbeider som IPR manager og strategirådgiver med fokus påimmaterielle rettigheter knyttet til teknologiutvikling og branding. Han er også European Patent Attorney og sitter i styret til Norsk forening for Industriens Patentingeniører.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere