NA24.no

(Statoil)

Statoil høster nettkritikk

Flere oljeselskaper under lupen.

Netlife Research melder at de har lagt nettstedene til Statoil, Skagen44, Idemitsu, Spring Energy, DNO og Aibel under lupen. Resultatet deres viser at flere i praksis er ubrukelige på mobiltelefoner og lesebrett.

- Er petroleumsbransjen tilstrekkelig oppmerksomme på hvor viktig websidene deres er i kontakten med omverdenen? Våre stikkprøver tyder ikke på det, sier markedssjef Jostein Magnussen i Netlife Research.

- Nettstedene går i grunnleggende feller. Brukerne og brukeroppgavene får ikke prioritet, innhold er ikke godt nok og nettsidene er ikke tilpasset for mobilen, sier Magnussen. Han understreker at stikkprøvene på seks nettsteder ikke gir et dekkende bilde av situasjonen for hele bransjen, men erfaringsmessig gir dette en god pekepinn på tilstanden for hele bransjen.

Nettstedene ble vurdert ut fra prioritering og brukerfokus, navigasjon og menyer, innhold, mobiltilpasning og annet.

Analysen viser at flere kan forbedre sidene sine med enkle grep. Andre bortimot villeder de besøkende og må gjøre større løft. En aktør fremstår ved første øyekast som konsertarrangør eller –scene. Hos en annen aktør blir man bedt om å sende en email for å få tilsendt årsrapporten som ligger et annet sted på nettstedet.

- Riktig teknologivalg er avgjørende for å skape lønnsomhet i utvinning av olje og gass. Det samme gjelder for å få full uttelling for investeringer i nettsteder. Petroleumsbransjen bruker for eksempel ofte visningsteknologien Flash som ikke fungerer på mange mobiltelefoner og nettbrett. Så godt som alle bruker mobile klienter til websurfing, også i petroleumsbransjen. Følg webstandardene og tilpass sidene til mobile plattformer, oppfordrer Magnussen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere