NA24.no

(Statsministerens kontor)

Stoltenberg må hamstre Facebook-aksjer

Sist oppdatert:
Og det kan ende opp med hundremillionerstap. - I de fleste tilfeller går det ikke bra, og over tid vil den floppe.

Analytiker Henrik Schultz i Sparebank 1 Markets mener at Facebook-noteringen på Nasdaq i ettermiddag norsk tid, kan bli en flopp.

- I de fleste tilfeller hvor man ikke kan regne seg fram til et bra inntjeningsestimat, går det dårlig, med få unntak, sier Schultz til NA24.

- Den kan godt sprette opp den første tiden etter notering, men over tid vil den floppe, fortsetter Schultz.

79 prosent mener for høy prising

Han får støtte av meglerhuset CMC Markets, som viser til en Bloomberg-undersøkelse som viser at 79 prosent av de profesjonelle investorene mener at prisingen er for høy.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

«CMC Markets ser at synspunktene på FB IPOen er blandet. Kommentarer fra Reuters indikerer at etterspørselen vil overgå tilbudet. Samtidig sier 79 prosent av Bloombergs profesjonelle abonnenter (1.253 investorer, analytikere og tradere) i en undersøkelse at FB ikke fortjener en så høy verdivurdering», skriver CMC Markets.

Schultz viser til internettbølgen for 10 til 15 år siden og biofuelboomen noen år senere, hvor en rekke selskaper ble hypet opp, men få klarte å levere.

- Ekstremt vanskelig

- Det er ekstremt vanskelig å estimere inntjeningen på selskaper som Facebook. Det er nye forretningsmodeller, og dermed lite sammenligningsmateriale, så rent matematisk er det nesten umulig, sier Schultz.

Ifølge Reuters vil Facebook prises til hele 16 ganger omsetningen og 99 ganger overskuddet. Med andre ord: markedet forventer enorm vekst.

Rådgiverne, med investeringsbanken Goldman Sachs i spissen, har vært ute og snakket med verdens største investorer og spurt på hvilket prisnivå de er villige til å kjøpe Facebook-aksjer på. Det kalles en såkalt «book building» prosess.

- Trolig har Oljefondet vært med i de diskusjonene. I prinsippet skal jo prisen som indikeres være lik den som man matematisk kan regne seg frem til, men i praksis er ikke dette tilfellet. Som regel er den mye høyere, sier Schultz.

Enorm interesse

At interessen for Facebook-noteringen er stor, er helt sikkert. I utgangspunktet skulle man hente inn litt over 12 milliarder dollar, tilsvarende over 70 milliarder kroner. Den er nå høynet til 16 milliarder dollar, eller nesten 100 milliarder kroner.

Prisintervallet har også økt, som følge av stor interesse, fra intervallet 28-35 dollar per aksjer, til 34-38 dollar per aksje. Det verdsetter Facebook til mellom 93 og 104 milliarder dollar.

FLOPPE: - Den kan godt sprette opp den første tiden etter notering, men over tid vil den floppe, fortsetter Schultz.
FLOPPE: - Den kan godt sprette opp den første tiden etter notering, men over tid vil den floppe, fortsetter Schultz.

Nå må trolig Jens Stoltenberg og Oljefondet ut og handle Facebook-aksjer.

Oljefondet eier 0,7 prosent av det amerikanske børsnoterte aksjemarkedet, så trolig må oljefondet legge en milliard kroner på bordet.

Oljefondet vil trolig sikre seg mesteparten av aksjene de ønsker i IPOen, i emisjonen i forbindelse med børsintroduksjonen. Det er imidlertid trangt i dørene, så trolig må Oljefondet ut å kjøpe litt i etterkant.

- De første dagene etter børsnoteringen går det som regel bra, men når alle de store «long» investorene har fått sitt, faller kursen, sier Schultz.

- Selv om markedsverdien på Facebook er på rundt 100 milliarder dollar, så er det kun av de aksjene som er friflyt, som de må vekte seg mot, fortsetter Schutlz.

«Friflyt» er den andelen av selskapet som er fritt omsettelig på børsen. I Facebooks tilfelle vil det være på mellom 15 og 20 prosent av aksjene.

Meglerhuset CMC Markets er enig, og skeptisk til at børsnoteringen av Facebook, i første omgang, vil bli en hit for investorene.

- Kun mulighet for eksisterende å kapre profitt?

CMC mener at aksjemarkedet har til gode å se om noen investorer vil være i stand til å tjene penger fra den gigantiske Nasdaq-IPOen, eller om det kun blir en gylden mulighet for de eksisterende private aksjonærene til å kapre profitt.

- Dette er den mest etterlengtede og omtalte børsnoteringen i nyere historie, og det er derfor viktig at kundene våre får eksponeringsmuligheten og kan være med om de vil, sier Skandinaviasjefen i CMC Markets, Nicolay P. Eger, i en melding.

Etter å ha sett tilbake på noen av de mest profilerte børsnoteringer gjennom det siste tiåret, ser senior markedsanalytiker i CMC Markets, Colin Cieszynski, mulighetene for å tjene penger.

«Traderene bør være kjent med handelsmønstere for IPO’s og forberedt på å handle fra både long og shortsiden av markedet. Selskaper over hele verden børsnoteres hele tiden, men bare et fåtall fanger oppmerksomheten til markedet, media og allmennheten. Det er normalt bare så mange aksjer tilgjengelig for salg i en IPO, at når etterspørselen overgår tilbudet, står traderene klare for å kjøpe aksjer idet startskuddet går. Den ubesatte etterspørselen har følgelig tendens til å dra kursutviklingen markant opp til den første toppnoteringen. Et slikt scenario kan være fantastisk for de som var heldige å få tildelt IPO-aksjer, men det gjenstår å se hvorvidt det her vil være rom for andre å tjene penger.

- Store kursbevegelser

Cieszynski har undersøkt aksjehandelen i kjølvannet av børsnoteringer for åtte store selskaper som har debuterte det siste tiåret for å tyde Facebook. Fire er fra teknologisektoren og fire fra andre næringer.

«Kursutviklingen for tidligere høyt profilerte internettrelaterte børsnoteringer, tyder på at vi kan se store kursbevegelser fra åpning og mulig styrke gjennom den første handelsdagen. Vi vil så kunne se et tilbakeslag gjennom resten av mai og mesteparten av juni, med mulighet for en stigning fra slutten av juni eller tidlig juli. Analytikerene er da klarere for å publisere analyser, og det nærmer seg selskapets første resultatfremleggelse», skriver CMC Markets.

Stor interesse hos nordmenn
Nordnet Bank har foretatt en undersøkelse der det kommer frem at mange nordmenn kan tenke seg å bli Facebook-aksjonær.

En av fire svarer at de kan tenke seg å kjøpe Facebook-aksjen når den nå blir tilgjengelig på børs. De mest interesserte er de mellom 18-23 år, der fire av ti svarer at de ønsker å kjøpe aksjen.

- Det er et overraskende høyt antall som kan tenke seg å kjøpe Facebook-aksjen. Nordmenn er generelt svært tilbakeholdne med å kjøpe aksjer og kun 13 prosent av befolkningen eier aksjer i dag. Nå ser det imidlertid ut til at mange vil gjøre sin første handel og kanskje kan denne børsnoteringen bidra til at nordmenn får mer interesse for aksjehandel generelt, sier Sissel Olsvik Vammervold.

Av de ti siste børsnoteringer av sosiale medie-selskaper er det bare tre av ti (LinkedIn, Zillow og Jive) som har endt første handelsdag i pluss. Første handelsdag har gjennomsnittlig gitt en nedgang på 18 prosent for denne typen selskaper.

CMC Markets har sjekket utviklingen på åtte store børsnoteringer det siste tiåret. Konklusjonen er klar:

  • I alle tilfeller stengte enkeltaksjene godt under sine høynoteringer for dagen, bortsett fra MasterCard og GM som stengte 0.1% under dagstoppene.
  • Den første handelsdagen stengte halvparten av enkeltaksjene ned fra sin åpningskurs.
  • Etter innledende interesse ved børsnoteringen har aksjene en tendens til å falle tilbake noen dager. De innledende høyere kursnivåene blir uholdbare.
  • Interessen i annenhåndsmarkedet starter gjerne en måneds tid etter børsnoteringen, etter mer analyser og nærmere offentliggjøring av selskapets første kvartalsrapport.
  • Fordi det tar tid for nykommere på børs å bygge en trackrecord, kan aksjehandelen i dagene etter IPO’en by på kraftige svingninger. Det skapes muligheter for å tjene på bevegelser i begge retninger.

Fakta om Facebook:

  • Facebook er det mest brukte nettsamfunnet på internett, og har mer enn 845 millioner medlemmer og ca. 483 millioner av disse logger seg inn på Facebook hver dag.
  • Facebook hadde en årlig omsetning i 2011 på US $ 3,7 milliarder, med et driftsresultat på over .8 milliarder dollar.
  • Selskapets resultatet i 2011 var på en milliard dollar.
  • Mark Zuckerberg vil ha 55,8 prosent av stemmene i Facebook, og har dermed fortsatt full kontroll

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere