NA24.no

Foto: Fotograf: Larsen, Håkon Mosvold (SCANPIX)

Svakere fra Edda Media

Satt igjen med 140 millioner kroner av driften.

Edda Media fikk et brutto driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på 140 millioner kroner i 2009, 60 millioner kroner svakere enn resultatet for sammenlignbar virksomhet i 2008.

- Konsernet opplevde i likhet med resten av mediebransjen et kraftig annonsefall i 2009. Edda Media reduserte sine samlede kostnader med 10 prosent og oppnådde samtidig en betydelig vekst i sin digitale satsing lokalt, heter det i meldingen.

Eddas opplagsinntekter steg i fjor til 553,9 millioner kroner, opp fra 545,1 millioner kroner. Samtidig falt annonseinntektene fra litt under 1,3 milliarder til litt over 1 milliard. Samlet omsetning ble dermed 2,11 milliarder kroner i 2009, ned fra 2,38 milliarder kroner.

Den digitale trafikkveksten i mediehusene var i 2009 på 22 prosent, mens veksten i digital annonseomsetningen i nettavisene var på 25 prosent.

«Sett på bakgrunn av det turbulente året mediebransjen har vært igjennom, er vi godt fornøyd med årsresultatet for 2009. Vi har iverksatt og gjennomført nødvendige omstillingstiltak og samtidig styrket våre lokale posisjoner gjennom en betydelig digital vekst. Dette har vært mulig gjennom en imponerende innsats fra ansatte i alle deler av konsernet. Vi mener Edda Media derfor står godt rustet til å møte de markedsmessige og strukturelle utfordringene mediebransjen står overfor,», skriver konsernsjef Karl Gunnar Opdal i en kommentar.

Edda reduserte kostnadene med 211 millioner kroner i fjor. Besparelsene ble oppnådd gjennom en reduksjon i bemanningen på 130 årsverk og generell effektivisering av driften. Kostnadene vil bli ytterligere redusert i 2010, heter det i en melding fra selskapet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere