RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Montasje

Svett nett med Obama

Sist oppdatert:
Norske nett-TV-kanaler fikk også en svett avslutning på tirsdagen under innsettelsen av Barack Obama.

CNN meldte tidligere i dag om rekordtall for sine nettsider. Også norske sider opplevde stor pågang under innsettelsen av USAs 44. president Barack Obama.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- 65.000 klikket innen vår live sending fra president innsettelsen, sier leder for VGTV, Thomas Manus Hønningstad, til NA24 Propaganda.

- Totalt hadde VGTV 567.000 visninger i går.

Datarekord
I overført datamengde satt Obama rekord for VGTV, mye på grunn av direktesendingen, men VGTV har hatt bedre visningstall på sitt nett-TV. Gatedemonstrasjonene mot Israel 9. januar fikk flere klikk. Sammen med andre videoer sørget opptøyene på Karl Johans gate for 620.000 visninger.

5. desember er den beste dagen i VGTVs historie. Da var Julebruskongen en av de store trafikkdriverne.

Hønningstad påpeker at en hardere prioritering på nyhetsstoffet, sammen med populære serier som «Julebruskongen» og nysatsingen «Snørrunger», har siden november i fjor ført til en solid vekst. Forrige uke hadde VGTV tre millioner besøk og en milion unike besøkende.

Les også: Obama ga enda en TV 2-rekord

Les også: CNN knuste alle rekorder

Valgnatten best hos Aftenposten
Også hos søsteren ett annet sted i Oslo ga Obama gode tall.

- I underkant av 50.000 klikket seg inn på Obama-relaterte videoer, forteller nyhetsleder, Christian Thorkildsen, i AftenpostenTV.

Den mest sette videoen hos Aftenposten var snutten med høydepunkter fra talen til Barack Obama.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Men også hos Aftenposten har man sett bedre tall.

- Valgnatten under USA-valget ga rundt 130.000 visninger, sier Thorkildsen.

Han mener større trykk på produksjonen da skapte bedre tall.

Hos Dagbladet vil man ikke ut med så mye tall, men videosjefen røper langt på vei at også deres servere måtte ta unna mye trafikk under innvielsen til presidenten.

- Det jeg kan si, er at saken som var vinklet rett på direktesendingen i går, ble sett over ti tusen ganger. I tillegg hadde vi livesendingen i flere andre saker, som gikk enda bedre, sier videosjef, Eugene Brandal Laran, i Dagbladet.no til NA24 Propaganda.

Svinger av web-TV
Laran synes det er veldig spennende å se at folk i større og større grad bruker nettet framfor TV når det er store hendelser.

- Det skjer nok ikke bare fordi kvaliteten på nettsakene er blitt veldig høy, og oppdateringene er raske, men fordi de har muligheten til å diskutere sakene med andre mens sakene utvikler seg, sier Laran og forteller at mange hundre mennesker deltok i diskusjonen i forhåndssaken til nettavisen.

Han men gårsdagens kanskje mest spennende distribusjon var Ustreams livesending over iPhone.

- Det begynner virkelig å svinge når man kan sitte på café og følge Obama direkte i god kvalitet på mobilen sin. Det viser at det er veldig mye spennende å jobbe videre med på web-TV, og det skal bli artig å se hvor vi er neste gang en amerikansk president skal sverges inn. Jeg tør i hvert fall ikke spå det, sier han.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Få næringslivsnyheter direkte på mobilen: Send NA24 START til 1930 (tjenesten koster kr. 4,- per melding).

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere