NA24.no

Foto: Paul Weaver (Paul Weaver)

Telenor Arena-sjef kalte journalist «apekatt»

Sist oppdatert:
Reagerte på anmeldelsen av Foo Fighters.

Side2s konsertanmeldelse av Foo Fighters-konserten 24. juni fikk topp score, men gikk ikke upåaktet hen hos arrangøren Telenor Arena (TA).

«Som konsertlokale er det rett og slett bare flaut - tropetemperaturen er en ting, toalettfasilitetene - som fremdeles (og for alltid?) består av portable båser - en annen. Men når heller ikke lyden deler av konserten ikke klarer å leve opp til det man forventer på en gjennomsnitts skolemønstring, så er det bare å ta av seg hatten for Foo Fighters - som mot alle odds likevel klarer å levere det som kanskje er årets konsert», skriver journalisten.

Les hele anmeldelsen: Foo, så forelsket!

TA: «Maken til apekatt...»
Produksjonssjef Marius J. Hansen skriver i en mail til hele Nettavisens redaksjon, adressert til sjefredaktør Gunnar Stavrum, at: «maken til apekatt er det lenge siden vi har sett utfolde seg på trykk», omtaler anmeldelsen som «ellevilt vissvass» - og reagerer spesielt på at hun kritiserer lydnivået på Telenor Arena.

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, mener i utgangspunktet at mediene skal tåle mye:

- Prinsipielt mener jeg at mediene, som hele tiden forteller andre at «dette må de tåle», selv skal tåle det meste. Det må særlige gjelde anmeldere – som faktisk har som oppgave å uttrykke sin oppriktige, subjektive og ofte hensynsløse mening, uten å skjele til dem vurderingene måtte gå ut over. At det utenfra stilles spørsmål ved en anmelders kunnskap og innsikt, er også noe både anmeldere og deres arbeidsgivere må akseptere, sier Kokkvold til Nettavisen.

NP: - Uelegant, unødvendig, uetisk
Men generalsekretæren reagerer kraftig på ordbruken:

- Men å kalle noen en apekatt, er både uelegant, unødvendig og uetisk. Det sier i virkeligheten langt mer om produksjonssjefen enn om konsertanmelderen, mener han.

Telenors informasjonssjef Dag Melgaard avviser enhver befatning med saken.

- Dette har vi ikke noe med å gjøre. Vi låner kun bort navnet til Telenor Arena, sier informasjonssjef Dag Melgaard – og legger til:

- Men å kalle noen for apekatt, ligger ikke i vår informasjonsstrategi. Ta kontakt med Telenor Arena!

Den 11 år lange sponsoravtalen mellom Telenor og Telenor Arena, som eies av Kjell Chr. Ulrichsen, har en ramme på 115 millioner og ble inngått sommeren 2008.

NA-redaktør: - Overrasket
- Jeg er overrasket over at en sjef i Telenor-systemet bruker ord som «apekatt» om en konsertanmelder, sier sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen (NA).

Stavrum har fått med seg at leserne i stor grad støtter journalisten:

- Jeg registrerer også at anmeldelsen har bred støtte hos publikum som var tilstede og som har kommentert anmeldelsen.

Nettavisens sjefredaktør forventer en unnskyldning:

- Vår anmelder er erfaren og tåler en trøkk. Men som sjef for Nettavisen forventer jeg en unnskyldning når temperaturen har lagt seg på Telenor Arena.

Lesernes mening
Her er et knippe av lesernes mening om saken:

  • «Telenor Arena er håpløse, holdt på å besvime i varmen og flaut med lydanlegget.»
  • «Artikkelen burde hatt noen spørre om de avsindige prisene – 44 kroner for vann.»
  • «Godt jobba å gi 6 selv om dem har lyd som på skolemønstring.»
  • «Lyden var da mye Telenor Arena sitt problem.»
  • «Lyden var til de grader kritikkverdig og som sagt ikke var det bedre med varmen.»
  • «Ser dem heller i utlandet.»

TA-sjef: - Godkjenteordbruken
Nettavisen tok kontakt med Telenor Arena-sjef Øystein Flenning.

- Er ordlyden i denne mailen i tråd med Telenor Arenas informasjonsstrategi, Flenning?

- Jeg har godkjent utsendelsen og finner ordbruken i tråd med artikkelen i Nettavisen, svarer Flenning Nettavisen - og påpeker at TA ikke har noe med lydanlegget eller teknikerne under store konserter å gjøre.

TA: - Beklager
En halv time senere kommer produksjonssjef Marius J. Hansen med en beklagelse:

- Jeg må få beklage ordbruken «apekatt». Det var unødvendig, men jeg synes virkelig det er slett journalistisk arbeid å trykke en artikkel hvor journalisten bruker over halve artikkelen på å kritisere arenaen for noe som hun veldig godt burde vite ikke er vårt ansvarsområde, skriver Hansen i en e-post til Nettavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere