NA24.no

Foto: Alexander Winger (Mediehuset Nettavisen)

Tjener rått på alle som lar bilen stå

Sist oppdatert:
Selger oppmerksomheten din for milliarder.

I disse dager skal det bestemmes hvem som får retten til å selge annonser på alle reklameflater i Oslos kollektivsystem - altså på busser, trikker, t-baner og holdeplasser.

Avtalen skal ha en varighet på åtte år pluss to års opsjon, og det er en meget verdifull kontrakt det kjempes om.

Etter hva NA24 erfarer skal det være snakk om minst 100-150 millioner kroner i inntekter hvert år. Det betyr at kontrakten er verdt minst 1,5 milliarder kroner, noe som vil gi betydelig midler til Oslo kommune etter at inntektene er fordelt.

- En betydelig kontrakt
Det er styret i selskapet Sporveis-Annonsene AS som har lagt ut, og avgjør hvem som vinner, anbudet.

Sporveis-Annonsene er helheid av Kollektivtransportproduksjon AS, som igjen er eid av Oslo kommune.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK!

Cato Hellesjø er styreleder i Sporveis-Annonsene og administrerende direktrør i Kollektivtransportproduksjon AS, og han innrømmer at det er en stor avgjørelse som skal tas.

- Det er en betydelig kontrakt. Etter at vi startet digitaliseringen av reklameplakatene, har potensialet for inntekter økt betraktelig. Inntektene kommer til å vokse, sier Hellesjø til NA24.

Styrelederen vil ikke sette noen dato for når beslutningen skal tas.

- Vi er i avslutningsfasen, men vi vil ikke fastsette noen tid. Vi tar den tiden vi trenger, sier Hellesjø.

(artikkelen fortsetter under bildet)

- Kan være en «gamechanger
To aktører kjemper om milliardkontrakten - Clear Channel og JCDecaux.

Rettighetene til å selge reklame i Oslos kollektivtrafikk har ikke vært ute på anbud siden 1998. Da var det Mediamax Norge som sikret seg rettigheten. De ble senere kjøp opp av privateide JCDecaux, og avtalen ble da videreført.

Administrerende direktør i JCDecaux Norge, Øyvind Markussen, ville ikke kommentere da NA24 lurte på om han var optimistisk til at JCDecaux skulle få kontrakten.

- Det kan jeg verken vurdere eller uttale meg om. Det er forhandlinger som pågår, sier Markussen, som strekker seg til å si at kontrakten er viktig for JCDecaux.

Clear Channel vil heller ikke kommentere anbudsprosessen ettersom forhandlingene pågår, men administrerende direktør i Clear Channel Norge, Toivo Møller-Pettersen, beskriver omfanget av kontrakten.

- Det er den desidert største avtalen i det relativt lille markedet vi opererer i. Den står vel for 15-20 prosent av hele markedet i Norge. Det kan være en «gamechanger» sier Møller-Pettersen til NA24.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere