RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: AP (AP)

Tronskifte på annonsemarkedet

Asia-regionen er i ferd med å utkonkurrere verdens største.

Den asiatiske regionen vil bli verdens største annonsemarked i 2014, skriver eMarketer Inc. og Starcom MediaVest Group i en felles rapport. Slår spådommene til vil altså Nord-Amerika abdisere fra tronen som det største markedet for annonser i løpet av de neste fire årene.

Økt forbruk i Kina og India førte til at den asiatisk regionen klarte seg langt bedre enn resten av verden under den økonomiske nedturen. Finanskrisen førte i tillegg til at skiftet over i digitale media fikk et spark bak, ifølge nyhetsbyrået Bloomberg.

Den økonomiske nedturen har altså ført til at verden selskaper putter mer av annonsekronene sine i digitale medier og i den asiatiske regionen.

Kraftig vekst
I rapporten forventes det at annonsemarkedet i Asia vil nå 173,2 milliarder dollar, eller 1.060 milliarder kroner, i 2014. Det forventes videre at det globale digitale annonsemarkedet vil stige med hele12 prosent i år, til 62 milliarder dollar. Dette tilsvarer 380 milliarder kroner.

I 2014 tror eMarketer Inc. og Starcom MediaVest Group at onlineannonseringen vil stå for 17 prosent av den totale annonseomsetningen. Rapporten tar for seg seks regioner i verden og 29 land.

Tregere
I rapporten kommer det frem at annonseomsetningen falt med 12,4 prosent fra 2008 til 2009 i Vest-Europa. Det forventes videre en svak opptur etter finanskrisen på det vesteuropeiske markedet.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere