NA24.no

(Scanpix)

Truer tv-sjefer med nett

Sist oppdatert:
Storannonsør truer med å trekke annonsekronene fra tv til nett.

Storannonsøren Lilleborg truer med å sende annonsekronene over på nettet.

NA24 - din næringslivsavis

- TV-kanalene må skjerpe seg, sier Norges mektigste annonsekjøper, Lilleborgs Arve Heltne, til Aftenposten. Lavere seertall bekymrer annonsørene – og nettet lokker.

Lilleborg bruker milliardbeløp hvert år på å gjøre sine produkter kjent for publikum. Og står for en meget stor andel av annonsekronene.

Bortforklaringer
- TV-direktørene driver med bortforklaringer etter undersøkelsene som viser sviktende oppslutning om sentrale programmer hos viktige målgrupper blant forbrukerne, mener Lilleborg-direktør Heltne.

Han har ansvaret for hele Orkla-konsernets mediekjøp og er styreleder i Annonsørforeningen (ANFO).

- 70 prosent av vårt annonsebudsjett har gått til TV-mediet de siste årene. Det ville forbause meg om andelen er like høy om et par år, sier Heltne.

Følger med
Nettet har foreløpig spilt en underordnet rolle for Lilleborg og andre storannonsører. Men bildet er i ferd med å endre seg: - Vi følger med og venter på nye muligheter – som nett-TV – for å profilere våre produkter på nettet, sier mediaekspert Thea Vold Rosenberg i Lilleborg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere